Ett bryggeri måste kännas ärligt

london-pride_heroTänkte knyta an lite till London Pride och något som John Keeling sade i höstas vid Beer Makers middagen i Göteborg. Jag kommer inte ihåg ordagrant men något i stil med ”Marknadsföringen får inte kännas påklistrad utan äkta” Humm, Fuller’s som bryggeri känns äkta för mig men knappast London Pride’s reklam. Dels har vi de där fjöntiga filmerna med någon stackars sate, hoppas han fick bra betalt, som klär ut sig till en ölflaska. Men även mycket av fotoreklamen känns ibland lite för välpolerade.

Sedan funderar jag vidare om våra Svenska bryggerier känns äkta i sin reklam. Carlsberg, Spendrups, Åbro m.fl. går ju bort liksom av sig själva med utgångspunkt av deras portfölj av ölsorter men sedan, hur är det med de övriga? Gör de reklam över huvudtaget. Reklam i traditionell mening alltså. Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon men jag har aldrig tittat efter den heller.

2yhoubo90ggbcrebHur skulle en sådan reklam kunna utformas så den skulle kännas okej? Typ i stil med, ”Vi på bryggeri hm, hmm har gjort en rätt så okej Dubbelbock. Fin arom men alkoholen känns på tok för genom trängande.” Nja, det är väl knappast så man saluför sina produkter? Man framhäver uteslutande bra aspekter av sin produkt, det är givetvis själva grunden i reklam.
Hur ärlig är Red Stripe? Knappast alls skulle jag tro, ingen kan egentligen ta den på allvar men jag gillar den, den slår liksom an en humoristisk ton som jag gillar och alltså faller jag för reklamen. Det brukar bli ett sexpack i början av sommaren och är alltså en av de mest köpta ölmärkena i min källare. Sedan har vi ju Guinness. INTE ett genuit bryggeri i mina ögon men gud vad jag gillar deras reklambilder, de klassiska med djuren. Guinness is god for you, vem kan måtsäga en sådan reklam? Summerar jag ihop mitt svamlande så kan man säga reklam är inte lätt. Ofta är det en hårfin balans och jag tror att det viktigaste är rätt budskap till rätt målgrupp. Jag avslutar med min favoritreklam, eller en av dem i alla fall. Vem skulle inte vilja dricka Hooray Beer?

3 reaktioner på ”Ett bryggeri måste kännas ärligt

  1. En nog så viktig aspekt på temat ärligt bryggeri. Var brygger de egentligen. Jag skulle kunna svara själsäkert, jajamänn fast så ofta som det sker lite i skymmundan så väljer jag att svara lite fegt, så vitt jag vet. Om de gör det så känner jag mig lurad. Om jag har förstått rätt så har de dessutom kapacitet för lite till där så det finns ingen större anledning till att brygga någon annan stans likt Camden som hade en del av sin öl, Camden Hells tror jag att det var, brygd på kontinenten när de inte hann med själva.

Kommentera

