Harveys Christmas ale

Öl nummer 2, Harveys Christmas Ale
Öl nummer två för året på bloggen är inte lika lätt att känna igen på kapsylen som föregående.

Det blev en julöl som fick ikläda sig rollen som något gott till disken. Inte mycket till pys och skum i den här ölen? Med 7,5% alkohol så kan det trotts allt vara ett okej tecken, väldigt litet skum och en riktigt mörk, djup röd ton hälsar mig välkommen till en stunds eftertänksamhet. Harveys Christmas Ale. Känns inte som om Engelsmännen normalt gör Julöl, snarare vinteröl men det har jag inget belägg för. Jag hade hoppats och trott på en fullkomligt aromintensiv öl men möts av en ganska försiktig maltig arom som jag behöver anstränga mig för att hitta variation i.
Första klunken ger desto mera. En medelkraftig kropp med inledande sötma övergår i kraftig, blommig, beska. En ganska speciell känsla. Molass är ett sådant där begrepp som jag ibland använder utan att egentligen veta något om orginalsmaken utan jag har lärt mig smaken genom att pröva öl. Här finns den ihop med alkohol, portvin, russin och malt. Jag går tillbaka till aromen men det ger inget extra svar nu heller. Jag bestämmer mig för att ge den lite mera tid och börjar studera flaskan. 275 ml är inget standardmått men ett riktigt trevligt mått. Hade gärna fått varit mindre än så för detta är en intensiv öl som har en del gemensamt med Thomas Hardy t.ex. men givetvis så skiljer humlekaraktären dessa två åt rejält men maltigheten, den tunga gumpen hos hela ölen o.s.v. När man tittar på flaskan så är det svårt att avgöra om vi har att göra med ett litet, nytt bryggeri eller något traditionellt men visst är Harveys fult av tradition. Ett 1800-talsbryggeri som fortfarande är familjeägt enligt vad det verkar på hemsidan. Man kan aldrig vara helt säker nu för tiden. Bryggeriet ligger i den synnerligen intressanta staden Lewes som jag återkommer till på bloggen senare och som jag gärna skulle besöka om jag finge möjlighet. Jag missade den i somras under familjens bilsemester i England. Har en lite småklassisk historia med kris i början av 1900-talet, en begåvad bryggare vid namn Anthony Jenner som rycker upp bryggeriet och nu till slut så… är faktiskt John Harveys ättlingar kvar vid rodret. Hamish Elder är företagets ordförande och ättling i sjunde ledet till nämnde Harvey som genom sin vinhandel drog igång företaget för snart 200 år sedan. De är lite roliga på hemsidan genom att påpeka att det kommer mera och att det finns elva personer ur den åttonde generationen (med ett åldersspann på 23 år) som finns tillgängliga för framtida partnerskap. Är det en giftasannons, eller?
Åter till ölen. Jo, nu börjar aromen komma men fortfarande svag, domineras av russin och portvin. Om jag summerar ölen så blir det plus för den överlag, jag gillar storleken på flaskan och den lätta känslan över ölen. På minussidan ligger aningen för mycket beska för min smak och för lite av en sniffaröl när den nu ligger på 7,5%

Dörr i England
Ingen bild på bryggeriet har jag heller eftersom vi missade Lewes i somras. En vacker dörr får duga. (Lanhydrock, Cornwall)
Kommentera

