Det nya året sparkar igång

Nytt år, gamla löften. Nähä för jag avger aldrig nyårslöften men jag sätter upp målsättningar för det nya året. Jag har massor av dem för i år och en del av dem handlar om öl inte helt oväntat. En del av dem kommer påverka bloggen som jag har tänkt ska få en tydligare prägel av brittisk öl. Det som jag skriver om svensk öl tänkte jag allt som oftast publicera på Nya Victorias blogg. Sedan kommer det nog att vara kvar en del whiskyskrivande om jag bara hinner med och för att göra blandningen total så hoppas jag att få dricka en och annan calvados också. Det har sannerligen inte blivit tillräckligt av den varan under 2015.
Vi drar på direkt med en klassiker som jag visserligen har skrivit om tidigare men som känns som en perfekt startpunkt för min nya målsättning.

Fuller’s London Pride
Heller upp i glaset och får ett fint skum som dör bort totalt. Skum är ju knappast britternas bästa gren historiskt sett och detta är till stor del en historisk öl. Brygd sedan 50-talet och redan då baserad på någon annan öl med ännu längre historia. Vackert bärnstensfärgad
Första sniffen är toffé rakt igenom medan en andra sniff plockar fram fruktighet som sedan stannar kvar. (För) mycket kolsyra maskerar lite av karaktären så jag skakar ur en del av kolsyran och toffen börjar krypa fram mera igen. En medium kropp med aningen kort eftersmak bygger knappast upp en massiv öl. Det är inte tokmycket till öl men en öl som man å andra sidan inte tröttnar på så lätt heller. Den har en krämig munkänsla som är väldigt viktig för helheten i den här ölen. Eftersmaken skiljer sig ganska mycket mot primärsmaken. Mera vegitativ känsla med lite gräsiga toner, apelsinmarmelad (beska varianten) och lite kryddig.
En skön början på det nya året, något invant som skapar en slags falsk trygghet över vad framtiden kommer ha att erbjuda för är det något man kan vara säker på så är det att framtiden inte blir vad man tror. Gott Nytt 2016 på er.

Öl nummer 1, London Pride

Kommentera

