Egenhändig porterfestival

pint-of-plainEn kväll som denna när hela Göteborg (okej, kanske inte hela) förlustar sig på porterfestivalen så passar jag på att dricka en Carlberg och skriva några rader om min egna portervecka.

Även i år missar jag PDAs porterfestival och inte heller blev det något besök vid Bishop Arms Järntorgets portervecka. Istället fick jag för mig att dra igång en egen portervecka vilket var en riktigt trevlig sak att göra. Jag har en stor förkärlek för dessa mörka drycker, det är något speciellt med dessa Pints of Plain som Flann O’Brien så vist uttryckte det.

Veckan höll på att börja starkt alkoholmässigt genom att jag plockade fram en burk från förra sommaren som stått i källaren sedan dess. Jag menar, burköl är ju aldrig särskilt starka, speciellt inte burköl från Carlsberg, eller hur det nu var jag tänkte? I alla fall inte lika vist som nyss nämnde O’Brien för Carlsbergs Porter är en Imperial Stout på 8,2% så den fick vänta och istället blev det en av förra årets julöl som fick inleda skåpsrensningen (också en ursäkt för att ha en portervecka)

Thornbridge Smoked Winter Porter var en försiktig rökig porter som bjöd på lite torkade frukter, lite chokladtoner. Inte alls tung, inte mäktig utan rätt så vardagsaktig. Vad som skiljer den från Beadeca’s Well är jag osäker på, om det är något alls som skiljer sig eller om det bara var ett sätt att få in den i Julölssortimentet? (6 poäng) Detta var den 28 oktober, en onsdag, helt utan större anledning en bra startdag för en portervecka
Torsdagen bjöd på en annan kvarleva från förra årets Danmarksvisstelse var Jyske Bryghus Viva la Vida In Riga. En baltisk porter som var mera intressant att ta med som ursäkt för att nämna denna öltypen än vad den var god. En baltisk porter ska vara en porter med renare, mindre fruktig karaktär. Anledningen till detta är att man i dessa öl har övergivit överjäsningen till förmån för lagerjäsning. En slags mellanform mellan porters och swartzbiers. En okej öl men inte mera (5 poäng)

På facebook så publicerade jag om porterveckan direkt och fick då lite inspiration i kommentarerna där Tobias Falk skrev om Valsviken vilket fick mig att öppna en flaska Smörpundet Porter. Denna milda, mjuka skapelse visade sig kanske ha stått lite för länge i min källare. Markerat choklad i aromen får mig att smälta men lite tunn kropp och vissa pappiga smaker den mörka malten till trots. 8 poäng fick den trots detta. Smörpundet är en riktigt bra öl och bäst hittills i porterveckan.

fredagen så klämde jag till med en hembrygd Imperial Stout och det är inte så intressant för er att höra om eftersom ni inte kommer smaka den men jag kan sammanfatta med att jag väntar med spänning på att Wifetrap Brewery kommer med en Imperial Stout i sitt sortiment. Det var nämligen Jonas Eriksson som hade bryggt den.

Lite årsfärsk öl var det dags för på lördagen. En av de öl som jag fick med mig hem från Cornwall i somras. Just denna, Cornish Crown Porter, kom från Penzance och var helt okej om än lite obalancerad i sina smaker. Massvis med vanlijtoner, lätt metalisk, härlig textur på den och en underbar eftersmak bar upp den till 6 poäng, kanske 7 poäng. En öl jag gärna kommer titta efter fortsättningsvis igen för att så hur den utvecklas.

Söndag är vilodagen och även jag vilade den dagen. Ingen porter alltså.

Måndags porter var Mohawk Blizzard, en imperial porter och här står jag mig slätt i mina försök att reda ut skillnaden mellan en imperial porter och en imperial stout. Stout ska vara torrare i min defintion än en porter medan en imperial stout per definition har en viss del restsötma. Detta var en öl från 2013 och överlägset den bästa hittills denna veckan. En långsam, segstartad efterbeska som lyfter denna ölen över de övriga. 10 poäng får den av mig. Komplex, sötlakrits i aromen blandas med spritiga toner, kaffe, vanilj, bränt socker. Maltig smak, helgjuten med kraftig kropp, bra balanserad med beskan. Smaken bidrar att bygga upp det crescendo som eftersmaken ger ölen. Underbart!

Fast det är klart, tisdagens Slottskällan Imperial Stout är alltid SIS och den kommer för alltid ha plats nummer ett i mitt porter/stouthjärta så jag ger den 10 poäng redan innan jag har öppnat den. Ett självklart val av öl för att avsluta denna portervecka som är något jag gärna gör om igen.Bardisken hos Partizan

Prolog: Hur kan man avsluta en porterveck dagen innan Internationella Stoutdagen? Kanske för att det borde vara skillnad på porter och stouts? Nja, nä, det är det faktiskt inte i praktiken. Svaret är helt enkelt att jag inte hade koll men man kan ju alltid reparera sina misstag. I mitt fall blev det med Partizan FES, en bra öl att hedra porters ursprung med. Partizan som är ett av de bästa Londonbryggerierna, den bryggarstad där portern utvecklades under 1700-talet.

Kommentera

