IPA-dagen, Spingo IPA

Blue Anchor Spingo IPABara för att man inte har tid att skriva innebär det inte att man inte har gjort sitt jobb och druckit IPA. O vilken autentisk IPA det var. Vad kan man annars vänta sig av Englands äldsta bryggeripub. Good Stuff, hur skulle man annars kunna överleva? 4,5% och inga mängder av humle, kan det vara autentiskt? Jo tjena, IPA har precis som många andra brittiska stilar ändrat karaktär under årens lopp. Läs gärna lite av någon som kan betydliget mera än jag om IPAns myter. Åter till min öl, the Good Stuff som min fru bara tog några sippar av och sedan vägrade dricka. Det fick bli en Fuller’s ESB som plåster på såren. IPAn ifråga var Spingo Jubilee IPA från Blue Anchor Inn i Helston. Ett underbart bryggeri med synnerligen på-gränsen-öl. Uppenbart infekterade står det på flera sociala medier om deras öl och det är här man funderar. Vad då infekterad, infektion är väl om man får ölen att smaka surt när man inte vill, eller? Kanske väl förenklat men liksom, ni fattar. Den här IPAn var synnerligen syrlig, ganska väl maskerat i aromen med en stor trevlig blombukett. Lätt caramell. Smaken har en tydlig syrlighet, inte otrevlig men inte vad man är van vid. För vad det nu är värt så min bryggarkunskap säger att dessa öl smakar bäst färska på puben och borde kanske inte buteljeras. Jag fick aldrig chansen att pröva men jag gissar så. Fast å andra sidan, är syrligheten fel? Uppenbarligen för min fru men om jag säger så, vi delar sällan en flaska 3 Fontainen heller. Låg kolsyra, om någon alls. Jag vet att de inte primar utan förlitar sig på efterjäsning av restsocker vilket märks. Mjuk munkänsla. Det konstiga är, en så pass trasig öl, nej jag vill nog inte säga att den är bortkastad, bara annorlunda. Kanske har jag ett nytt favoritbryggeri i kategorin Bryggeripubar, men bara kanske. Jag har några flaskor till att provsmaka.

Kommentera

