Ölbloggarstaffetten 2015 – Favoritbryggerier

Jag har nu fått stafettpinnen av Roger Karlsson som skriver på Alf tycker om Öl. Det hackar lite tidsmässigt för att jag har varit iväg på semester i Cornwall. Egentligen hade jag och Roger fuskat lite och jag fick ett annat ämne innan jag stack iväg. Öl och matkombo, gärna med en touch av England. När sedan han fick ett liknande ämne så blev det ju lite tokigt och vi bytte ämne. Jag trodde lite optimistiskt att jag skulle sätta mig någonstans under semestern med mobilen och leverera ett inlägg. Det gjorda jag inte men här kommer nu mina tankar kring ämnet – ”Favoritbryggerier i Storbritannien – 1 traditionellt och 1 modernt (craftbrewery)”

wpid-1381660805912.jpgVi skulle kunna börja med att gräva ner oss i någon slags definitions här men det hoppar vi över och gör det lite enkelt för oss. Ett bryggeri från tiden innan Meantime och ett bryggeri efter Meantime. Okej, då har jag alltså uteslutit ett bryggeri av de mer än tusen som finns i Storbritannien. Lättare hade det varit att göra detta inlägget på 70-talet eftersom britterna då bara hade i runda tal 150 bryggerier. Fast det är klart, det hade varit riktigt jobbigt att hitta ett ”modernt” bryggeri då, ett med många ölsorter humlade med Amarillo, Chinook eller Wai-iti.

Nåväl, åter till nutiden och börja plocka bland bryggerierna. Vilka kandidater har jag på listan. Det finns många att välja av och många bryggerier har jag kvar att upptäcka, även när vi pratar om de gamla klassiska. Äldst får gå först och jag börjar leta i minnet. Uppenbara kandidater för titeln mitt favoritbryggeri är t.ex Fuller’s, Sheperd Neame, Adnams men vi har även Green King, Wells, Frederic Robinson, Bateman, Hall & Woodhouse, Timothy Taylor. Lite mera okända i Sverige känns det som om Thwaites är och det känns som evigheter sedan Hook Norton fanns lättillgängligt på Systembolaget. Thwaites förresten, Marston borde jag väl kanske skriva även om jag ofta tänker på dem som Wolverhampton & Dudley. Bland de klassiska märkena är det inte alltid lätt att veta vad som bara är ett ölmärke eller vad som är ett bryggeri. Daniel Thwaites brygger visserligen öl till sina egna pubar men om jag har fattat rätt så är allt annat bryggt hos Marston’s så de Lancasterbombare vi fick till Systembolaget var inte alls bryggda i Blackburn.

planering suffolkHumm, många på listan och då har jag inte nämt det bryggeri som jag med lätthet skulle ha valt för fem år sedan. St Peter’s Brewery. Så om jag avslutar name-dropingen här och börjar reda ut tankarna istället. Vad är ett favritbryggeri? Det bryggeri med den absolut bästa ölen? Det bryggeri som jag ger mest poäng genomsnittligt? Eller det bryggeriet som har snyggast logo? En mix av allt detta skulle jag nog tro men ett krav är givetvis minst ett par riktigt bra öl. Så Green King har lite svårt att hänga kvar på listan med sin Old Speckled Hen, Sheperd Neame har visserligen sin Spitfire men det är lite tunt där bakom. Så om jag nu plockar ner listan till bara tre bryggerier så blir det St Peter’s (Cream Stout, Porter samt deras Ruby Red) Fuller’s (ESB, Chiswick, Vintage Ale samt Mr Harry) och Adnams (Broadside, Gunhill och Sixpoint Porter). Alla tre bryggerierna har förutom bra öl en annan sak gemensamt. Alla tre har en pub med på min egna personliga tio-bästalista över pubar i England (jag skriver England för jag har besökt så få pubar i de övriga delarna av det förenade kungariket) En bra pub är inte att förakta när det gäller att njuta en öl. Adnams har givetvis många av sina öster ut i Suffolk och jag har underbara minnen från både Lord Nelson och Crown Inn medan deras kanske bästa pub ironiskt ligger i London, Nag’s Head. Fuller’s har massvis med pubar, långt ifrån alla är något speciellt och några få jag har besökt har varit sämre än medel. The Dove utmed Themsen i höjd med Hammersmith är underbar och jag kan inte låta bli att nämna The Union. En Fuller’spub – UTAN Fuller’söl normallt. Underbart grepp av dem att sälja andra Londonbryggeriers öl. Något som skiljer ut Adnams och Fuller’s från St Peter’s känns experimentlusten. Det kommer ut ganska många tillfälliga öl från Fuller’s och Adnams har massvis av dem. Okej, deras belgiska försök har varit, ska vi säga lovvärda försök snarare än bra bryggder mendet är ett bryggeri som vill utvecklas. Det gillar jag och Fuller’s har sina Past Masters och Brewer’s Reserveserier som höjder dem något i mina ögon även om jag inte är överförtjust i alla ölen

Old Chimneys brygghus, ett föredetta hönshus
Old Chimneys brygghus, ett föredetta hönshus. Det ser inte så mycket ut för världen kanske men gisses vilken öl

Okej, dags att bestämma sig…. och då väljer jag Old Chimneys! Se där ja! Som fallen från skyarna dyker Alan Thomsons lilla gårdsbryggeri upp i minnet. Jag vet inte om det riktigt är vad Roger hade tänkt sig som klassiskt bryggeri men detta lilla taniga bryggeri som producerar några av landets bästa öl är mitt favoritbryggeri alla kategorier. King Henry är höjd till skyarna av många och jag står långt fram i kön själv. Värt att nämna är också deras Barbastelle och Black Rat bland de svarta. Military Mild kan vara underbar medan den ljusa sidan är lite svagare även om Parnassus är okej. Det jag gillar med Alan Thomson är hans ”låt mig få brygga öl” attityd. Han var påtagligt besvärad när jag ville besöka bryggeriet som ölskribent, Old King Henry Reserv låg och ligger etta på Ratebeerlistan men väl där så pratade han gärna om sina öl men mindre om sig själv. Man kan köpa ölen på plats samt på få andra ställen runtomkring i Suffolk. Jag har även sett några enstaka flaskor inne i London men samtidigt kan folk som vill ha lite fest hemma i trädgården för att fira sin 60-årsdag t.ex. köpa en hel tunna som Alan själv kommer hem och ställer upp, så det blir bra gjort. ”Jag brygger öl för folk som bor runt ikring…” uttryckte han lite krypiskt när vi pratade om att han inte säljer mer av sin öl på nyhetestörstande pubar i storstäderna.

Partizan, utsidanNär det gäller de moderna, hippa, nyskapande, pråliga, okonsekventa, svajig, experimentvilliga, ölutvecklande nybörjarna så har vi åter igen massor att välja på. Här är valet för mig väldigt enkelt och det ska sägas direkt, det handlar inte om ölen enbart utan om en helhetsupplevelse från bryggaren, bryggeriet, bryggeripuben (om man kan prata om en sådan?) via etiketten, flaskan, sortimentet till det viktigaste. Ölen! Givetvis finns det massor att välja av och jag har en handfull bryggerier som jag inte har prövat/besökt/upplevt så valet kan mycket väl ändras relativt snabbt men de senaste tre åren har svaret på denna fråga varit Partizan Brewery och det blir det denna gången också. Titeln är faktiskt ohotad för Andy Smith trots Thornbridge, The Kernel, Wild Beer, Burning Skye, uppstickarna Howling Hops, Siren eller Magic Rock. Jag är väldigt glad över att det finns en distribution på Partizanöl till Sverige även om den inte riktigt når Falköping. I vissa delar så är Andy och Allan ganska lika varandra. Inga stora gester, inget framhävande av sig själva utan ölen talar för sig och en liten del av mig skulle önska att även Partizan var något jag behövde åka till England för att få dricka. Troligen skulle det säkra topplatsen ytterligare någon tid.

Med detta skrivet så är det då dags för mig att lämna vidare stafettpinnen till Magnus Bark på Ofiltrerat. Jag var frestad att skicka med en liknande fråga om Magnus favoritbryggeri i Sverige men det känns lite för billigt. Magnus var under en tid Ölbloggaren med stor bokstav i Sverige. I mångt och mycket håller han kvar den platsen även om det finns flera andra kanaler att välja mellan. Som ledande ölskribent och eftersom jag vet att du läser väldigt mycket så skulle jag vilja höra lite om dina favoriter. Det kan vara en skribent, en enskild artikel, en bok eller varför inte något av varje. Lyft fram några positiva läsupplevelser som du vill dela med dig av.

Kommentera

