Ölbloggarstafetten 2015

Festivalen är över, vi har haft premiär för Victoriaölen och det finns äntligen lite tid för mig att blogga. Man ska inte övertolka detta men det uppstår alltid ett sug när jag inte har haft tid att skriva. Hade tänkt att skriva något om Systembolaget och den skit som de får för att de gör reklam för sig själva. Eller om Helsingborgs Bryggeri som firar 4-årsjubileum men de har redan haft festen så nu är det ingen mening med detta. En annan sak som fångat mitt intresse den senaste tiden var en okritisk/reklamliknande hyllning av Melleruds Pilsner och den debatt som uppstod bland ölskribenter. Den fick mig att fundera över att göra något liknande för en av mina favoritöl. Det kommer kanske.

preppensNu fick det bli Ölbloggarstafetten 2015 som blev första blogginlägget på en månads tid. Knut Albert har skrivit om sina minnen av öl, innan han själv började dricka öl. Inte en helt lätt sak. För min del hade det troligen varit enklare beroende på hur man definerar ”började dricka öl” Om man inte tar med de enstaka pint Guinness som jag drack på St Patrick’s Day när jag var mellan 20 och 25 år så var jag nära 30 innan jag började dricka öl. Jag minns att jag smakade på något som bara var pissigt under gymnasietiden. Preppens om jag kommer ihåg rätt. Burköl med ett plomonstop på som alla skulle dricka. Jag valde hellre Pripps Blå lättöl. Men det är faktiskt minnen från en tid då jag drack öl om än i kvantiteter typ 1/3 cl per dag utslaget över året.

Från min barndom är det två ölmärken som dyker på, Dart och Three Hearts. Jag gissar att det är lättöl som jag minns. Starkölen som de vuxna drack ägnades det väldigt lite intresse till. Ölen var liksom bara något som fanns där på bordet hos farmor och farfar i stugan. Var det någon dryck som fick uppmärksamhet så var det snapsen och elva kaffet. När man ser det i backspegeln så är jag inte förvånad. Med tanke på variationen hos de öl som togs hem så var det inte mycket att rikta uppmärksamheten mot.

Kommentera

