Pärlan

PärlanEtt oväntat namn på en Carlsbergsöl även om det gäller Eriksberg som varumärke. Vad kan man då förvänta sig av en dylik öl? En smakrik sensation, en kraftig aromexplosion? Nja, kanske inte och när de själva i pressmedelandet skriver, jag citerar, ”De senaste åren har den svenska ölscenen varit tämligen experimentell men vi märker tydligt av en önskan från konsumenter att gå tillbaka till rötterna, något vi har tagit fasta på när vi skapat denna pärla till ale, säger Nils Nordqvist, varumärkesansvarig för Eriksberg” Hmm, en önskan att gå tillbaka till våra traditionella brittiska ölrötter? Att jag inte är så förtjust i humlestinna, överbeska öl gör ju knappast att jag vill gå tillbaka mot det traditionellt slätstrukna. Hur som, helt negativt inställd var jag inte för Eriksberg har gett mig en av mina bättre ölupplevelser. Den gången gällde det Eriksberg Karaktär, en tillfällig (?) lager som jag inte alls vill hävda är perfekt men just den gången, vid det tillfället smakade den underbart. Jag hade kastat in handduken på en mässa och insett att smaklökarna hade packat ihop och gått hem. Jag hade tidigare den dagen inte ödslat tid och plats på Eriksberg Karaktär men nu gick jag tillbaka till montern och fick ett smakprov, drack stora klunkar och bara njöt av det enkla.

Ölen var helt blank, bärnstensfärgad och vacker att se på men lite för blank, lite för vacker för att inge något större hopp. Aromen var fruktig, aningen maltig med försiktiga knäckiga toner som man får anstränga sig för att uppmärksamma. Medium till tunn kropp, hög kolsyranivå och lite mera beska än en Kilkenny men inte så mycket mera karaktär. Om de ville göra en enklare öl så har de verkligen lyckats. Mild och rund munkänsla och humlen kommer fram mera än i aromen. Eftersmaken är följsam och jag plockar upp mera av sirapskaraktär här än i smaken.

Summerar jag ihop ölen så, jovisst 5 poäng får den, en medelgod öl som inte tar emot någonstans men som inte heller lämnar kvar några större smakupplevelser. Jag tror inte på att ha den till mat mer än som törstsläckare utan den går nog bäst på egen hand, gärna i gott sällskap. Finns i beställningssortimentet sedan 1 april och kostar 14:90 kr men då är det kollikrav på 24 flaskor och 24 flaskor är nog lite väl många.

Kommentera

