Bryggeriaktiebolaget Nya Victoria

Nya Victoria logoJag har inte skrivit så mycket om bryggeriprojektet så det kan väl vara hög tid att dra historien så långt som den har kommit. Givetvis inte så långt ännu men ack så betydande för mig. Jag kunde inte låta bli i fredags utan åkte ner till det blivande bryggeriet och satte mig och arbetade vid datorn en stund och framförallt drack mitt förmiddagskaffe där. Det kommer bli många sådana stunder under det kommande året. Ikväll har jag haft första provningen i Victorias namn, det kommer bli många även på detta.

Hur började då det hela? Man skulle lätt kunna tro att detta är något jag drömt om under många år men så är inte fallet och det finns många skäl till detta. Ett stort skäl är att jag gillar hängslen och livrem. Jag vill ha kontroll på det jag gör och jag vill inte riskera allt för mycket. Det får gärna vara lite okänt och nytt men det ska inte riskera något och ett bryggeri som jag har sett det innan är en riskfylld satsning som bäst görs av en företagare. Givetvis handlar ett bryggeri om att brygga god öl men det handlar också till väldigt stor del om att driva ett företag och det har jag aldrig haft någon lust till. Jag har heller inte någon övertro till mitt egna bryggande. Om man har bryggt lite öl hemma, lyckats hyfsat i några hembryggartävlingar och får en massa beröm av sina vänner och bekanta så är det lätt att tro att man kan brygga öl. Men det blir ganska stor skillnad när man plötsligt ska kunna återupprepa sina bryggder, man ska brygga ofta och det är inte bara att köpa en ny slang eller jäshink om man börjar misstänka att det sitter någon liten infektion någonstans. Hembryggning handlar ganska ofta om att hälla och transportera med hävert medan bryggeri handlar om pumpar och transportörer vilket jag inte kan något alls om. Dessutom finns det alltid något att pyssla med på ett bryggeri, någon koppling här eller där som behöver bytas gissar jag. Så om man nu är mindre praktiskt erfaren och behöver betala för allt då drar pengarna snabbt iväg och risken blir direkt ännu större. Dessutom så handlar bryggeri om väldigt mycket städning, rengöring, diskning o.s.v. De där glamorösa stunderna bakom en monter på en mässa är… vänta nu, glamoröst och mässa är inte två ord jag förknippar med varandra numera.

Så, kom igen nu, med all denna skepticism. Hur började det egentligen. Det började med en ölprovning som jag skulle hålla i juni 2014. Med någon vecka kvar frågade Staffan, värden för provningen om jag skulle ha med några hembryggda öl. Han har länge tjatat att jag borde starta bryggeri, mest för att Falköping ska få nytta av min fantastiska kunskaper (hans ord inte mina).

– Det vore bra om du gjorde för de här personerna vill investera i ditt bryggeri!

Mitt bryggeri? Jag ska inte ha något bryggeri ju men det ena leder ofta till det andra och vi beslöt att vi skulle träffas igen efter sommaren och det har vi gjort. Sakta men säkert har vi hittat en bra konstellation med 15 aktieägare. Inom gruppen har vi många kompetenser och täcker det mesta av kompetensbehoven för ett nytt bryggeri. Elektriker, bokhållare, grafiskt kunnig, kyltekniker och viss bryggarerfarenhet i form av en handfull medaljer från hembryggar-SM. Inte minst Hjalmars totalseger även om den är några år bort. Det är inget stort projekt ekonomiskt utan vi bygger hela affärsidén på att Falköping kommer att stötta oss och att så kommer bli fallet får vi ständigt bekräftelse på. Många vill gärna ge oss en hjälpande hand, eller en dörr, ett skåp, lite byggmaterial.

Vi har nu hittat vår lokal, en källarvåning på Mossvägen som vi hyr av FEAB. Den framtida planen i grova drag är att vi först renoverar lokalen, säkrar upp den och anmäler till MÖS och skatteverket för tillstånden. Sedan kommer den mest kritiska punkten i planen. Vi har som sagt spridda kunskaper inom gruppen men ingen av oss har hittills byggt ett bryggverk men det är nästa del av arbetet. När detta bryggverk är färdigt, funktionsdugligt och intrimmat kommer vi att släppa in hela Falköping. De som vill kommer att få möjligheten att investera i bryggeriet som ett sista steg i att få ett lokalt bryggeri, ett bryggeri som alla Falköpingsbor kan vara stolta över. Skôj va?

Kommentera

