Camden versus Petrus

Camden Town Undergroundskylt

The Greatest Beer Yet – det är inga små ord det och ska man stick ut på det viset så gäller det att leverera. Camden är ett bryggeri som jag både älskar och rynkar på näsan. Nej mer negativ än så blir jag knappast men jag tycker ibland att bryggeriet har betydligt mera attityd än vad innehållet i flaskorna kräver. Camden har i sin versusserie bryggt ett antal öl tillsammans med olika bryggare. Först ut tror jag Odell var som de bryggde en baltisk porter tillsammans med. Fyra tror jag att det har blivit hittills och ironiskt nog är det bara den som de gjorde tillsammans med Stefan ”Mr Mohawk” Gustavsson som jag inte har smakat.

Detta är en svart öl med tunt skum som slutligen lämnar inget, knappt ens minnet av sig, kvar i glaset. Eftersom det står belgian stout så förväntade jag mig mera nötigt, fruktigt än ”en vanlig” stout. 6,0% skvallrar om en lite kraftigare öl och den levererar delvis detta men inte alls så fullt ut som jag av någon anledning hoppades på. Det är dock välpaketerade lakrits och brödtoner som trängs med lite diffusa rostade toner. Sötma, torkade frukter och anstrykning av jästkaraktär.

Mycket mjuk och len munkänsla, lätt syrlighet som lättar upp sötman. Lite mera choklad i smaken som drar mot den torra rostade avslutningen.

Detta var en öl som växte från relativt enkel när jag öppnade den lite för kalla ölen till en riktigt bra öl, full av smaker och med nya lager att hitta i varje klunk. Jag ger den 8 poäng, kanske borde den haft en 9a men den bästa ölen tycker jag inte det är, kanske den bästa Camdenölen. Den bästa Camdenölen i år hur som.

Kommentera

