Coppersmith’s White IPA

Coppersmith's-White-IPA_800
Foto: Coppersmith’s

Ölrecensioner kan vara flödiga och fylliga eller korta och koncisa. Skulle jag försöka mig på det senare om Coopersmith’s White IPA så blir det något i stil med fantastisk arom men mindre bra smak men då blir det lite kantigt och orättvisst. Detta är nämligen inte en öl med mig (eller min fru, absolut inte min fru) som målgrupp. Vete IPA skvallrar i sig lite om ölen, en ljus, halmstråsfärgad, som börjar med ett stort härligt vit skum. Aromen är fylld av lätta, förföriska sommararomer. Citron, fläder och friskhet (skön benämning på arom tycker jag). Lätt kropp förstärker intrycket av att detta kan bli en öl med bättre försäljning under sommarhalvåret. Sedan kommer detta med att det inte är en öl för mig, mycket beska som gör ölen en aningen enkelriktad och lätt tråkig. Det som doftade sommar, klarblå himmel, glada barn och en smakrik fetaostsallad till lunch blev till en surmulen dag, fylld av måsten samtidigt som barnen ville åka och bada och man slänger fram snabbmakaroner. Ahh, jag ska sluta försöka vara poetisk och istället klargöra att det absolut inte är en dålig öl, bara inte en öl i min smak. Ska man lyfta fram något mera så är det en lätt jästig smak, lite vegitativt i beskan. Om denna skulle hamna på hyllorna i Falköping så kanske det skulle slinka ner någon enstaka under sommaren, framförallt som grillningsöl, alltså den öl som man dricker medan man grillar men finns det Jaipur (för aromen skull) eller Eskilstunas Moderna Veteöl att köpa så skulle jag hellre välja dessa. 7 poäng får den.

Den här ölen finns som ordinarie hos Systembolaget sedan 2 mars. Jag kan bara tänka mig glädjen hos Coppersmith’s när de fick veta att de hade vunnit lanseringen. Bättre start kunde knappast bryggeriet ha fått, cirka tre månader hade de varit igång då. Flaskan jag provade var ett varuprov.

Kommentera

