Moderna tolkningar av öltyper

Why there’s no such beer as ‘English brown ale’ är rubriken på ett inlägg av Martyn Cornell på hans blogg. Jag återkommer till det men bara kort först varför English Brown Ale funkar utmärkt för mig som en beskrivning på en öl. Brown Ale för mig är en kanske inte helt brun öl utan mera mörkt bärnsten. Maltig öl med inte allt för mycket humlekaraktär. Sedan finns ju alltid den lilla twisten med amerikanska öl och det är där termen Engelsk Brown ale dyker upp. En Engelsk bevarar traditionen med en mindre humlad öl medan den amerikanska varianten skvallrar om betydligt mera humlefokus. Engelsk (Brown Ale) bör dra mot jordigare, lite tyngre aromer medan American (Brown Ale) gärna har lite lättare, citruslätta aromer. För min del finns det visste English Brown Ale. Förslag på sorter? Nja det har jag inte så många, absolut inte svenska. Inte allt för många för detta är en öltyp som ofta hamnar på den amerikanska sidan numera. Tupp från Borås är i närheten men drar mot Mildträsket, Poppels Brown Ale är riktigt bra men kanske bör räknas som en försiktig ABA. Den underbara Mr Harry var en bra brown ale enligt mig men registreras i ratebeer som en Premiumbitter/ESB eller English Strong. Dessutom har Fuller’s ryktesvis slutat producera den. Jag hoppas att han återvänder. Jag prövade en hög med Brown Ales i höstas (September) med mindre lyckat resultat. En bra dansk Brown Ale som blev kvar i källaren är Mrs. Brown men frågan är om jag hade kallat den Brown Ale om det inte hade stått på flaskan… snarare bitter fast med rostad karaktär. Ähh, va tusan ska vi egentligen ha dessa ölstilar till? Hur som helst, bra öl underbar fruktighet, och en riktigt bra whiskyöl. Gärna whiskys med caramell, brända toner. Talisker Storm t.ex. Vad tycker ni andra om Brown Ale?

3 reaktioner på ”Moderna tolkningar av öltyper

Kommentera

