Behövs sådant här?

8 mars är det Internationella Kvinnors Samarbetsbryggningsdagen eller vad nu International Women’s Collaboration Brew Day bör översättas med. Behöver vi ha sådan dag? Räcker det inte att kvinnor har dominerat bryggarhistorien? Brewster har jag fått för mig att de kallas på engelska, alla de kvinnliga bryggare som fick ansvara för arbetet tills det blev en verksamhet som sköttes utanför hemmet. Jag gissar att det var samma sak här i Sverige. Så fort som bryggandet lämnade småskaligheten så tog männen över rodret och vi har mer eller mindre systematiskt uteslutit en stor del av befolkningen från ölupplevelsen. Det har visst ändrat sig under de senaste åren och varken kvinnliga bryggare eller öldryckare blir numera uttittade på ölmässor/festivaler/sammankomster men kommentarer i stil med ”å så en flaska vin till festen om det finns några kvinnor med som inte dricker öl” visar att vi fortfarande har lite att jobba på tills öl är en dryck för alla. Hur stor effekt en dag har vet jag inte men visst, vill de samlas å brygga så är jag inte sen att smaka. Lite roligt att vi uppmärksammar de kvinnliga bryggarna som finns värden över. Galatea skickade ut pressmeddelandet som jag snappade upp så St Eriks är alltså med men sedan vet jag inte om det är några flera svenska bryggerier som kommer brygga Unite Red Ale, hoppas det. Det är roligt att se vad olika bryggerier får fram ur samma recept. Fast då gäller det ju att få tag på ölen :-)

Kommentera

