Det finns en bok….

Klart det gör. Vilken löjlig rubrik på ett blogginlägg. Inte ens om man smalnar in till de ämnen som bloggen mest behandlar så kommer man ner till en bok så vad ville jag komma med då? Jo, via boken ”101 Whisky du måste dricka innan du dör 2014/2015” av Örjan Westerlund så tänkte jag komma till en kortare lista på tio öl som man ska dricka innan man dör. När det gäller whiskylistan så är det en rolig bok som utkommer för typ femte, sjätte året och den har under åren fått en del kritik både för urval av sorter och den poängsättning som Westerlund ägnar sig åt. Själv tycker jag det känns omöjligt att sätta samman en sådan lista så varför muttra över någon annans urval, så länge han inte har hoppat över Old Pulteney 17y, Redbreast 15y, Laphroaig CS, HP Thor eller någon av mina andra favoriter så klart.

Hemma hos en bekant för någon vecka sedan bläddrade jag i en liknande bok men med 100 ölsorter, det var sex stycken jag inte hade prövat ännu. Imponerande? Tja, jag vet inte det. Guinness Draught, Jever Orginal, Carnegie Porter… sorterna ramlar in ganska snart och jag tror att flera av er läsare hade prickat alla hundra. Sierra Nevade Pale Ale, Anchor Steam Beer, Brewdog Punk IPA är sorter som ett-flak-av-samma-öl-drickaren kanske inte har prövat men det räknas som standardöl av många av oss ölentusiaster.

Nå vad var det nu med Jessica Boak and Ray Baileys lista. Jag tänkte att eftersom den bara skulle innehålla tio öl så kanske dessa var mera nischade och att det skulle vara sex öl även på den listan som jag inte hade prövat. Så är kanske fallet men listan visade sig vara av ett helt annat slag än jag initiallt väntade mig. Fast jag borde ha vetat bättre. Här kommer listan i original (länk här) men med mina kommentarer på svenska mellan

The one you drink straight from the bottle, straight from the fridge, after work on a hot day.
Detta blir alltså Falcon Bayersk Lättöl. Gud så gott det smakar. Till sommaren ska jag brygga egen lättöl och bara hinka i mig. Jag planerar att lägga undan på fat till en lämplig dag. Nio liter lättöl, undrar om jag knäcker det själv eller om jag behöver hjälp. Förhoppningsvis har vi varit flera om arbetet och då smakar ölen ännu bättre.

The one a relative or friend buys you as a token of repressed but deeply-felt affection.
Nopp – här går jag bet direkt. Vänner har jag inga och mina släktingar skiter i mig. Humm, dum kategori. Vi byter denna till Trappistöl som man dricker i en klosterruin efter att ha cyklat en rejäl bit. Helst avnjuten tillsammans med laxsnittar och goda vänner. Vänta här nu? Uppfyller jag den kategorin så måste jag ju faktiskt ha vänner och jag tror att min far älskar mig men några öl har jag sälla fått av dem så kategoribytet kvarstår.

The one you have with breakfast at a grotty railway station or airport bar before embarking on an adventure.
Frukostöl är inte riktigt min grej. Klockan elva på förmiddagen är en lagom starttid (eller tio engelsk tid alltså) Får passa på denna också alltså. Men om en förmiddagsöl passar in här så blir det nog i princip vilken som helst på 7ans ölhall eller hos The Kernel. På båda ställena brukar det bli charkuterier och bröd till ölen och med samma nivåskillnad på tilltugget som på ölen.

The one that you don’t really want at the end of a night but drink anyway because you’re having too much fun to leave.
Nopp, pass igen för jag brukar dricka vatten då istället. Jag vet att det låter präktigt men jag gillar inte att vara redigt berusad, jag tycker faktiskt inte alls om det.

The one you drink on Sunday afternoon in front of the fire with a gale blowing outside, during a power cut.
Kan det bli bättre. Jag brukar stänga av huvudströmmen och simulera strömavbrott ibland, tända brasan och bara mysa in mig. Gärna med ett glas Thomas Hardy’s. (Det där med huvudströmbrytaren är förståss påhitt)

The one you order to annoy a snooty waiter in a restaurant where they really think you ought to be drinking wine.
Skulle aldrig falla mig in. På en sådan resturang har de sällan något jag vill ha och då skulle jag bara förstöra ögonblicket. Dessutom skulle troligen min fru vilja dela en flaska vin med mig så tokpass på den för min del. Det närmaste jag kommer är nog att bjuda vindrickande vänner på öl mest för att få dem att testa men det sker i all välmening.

The one you have at lunchtime on a week day, while reading the paper, on a day off.
Å så gott dessa öl smakar. London Sour, Thornbridge Jaipur, Påverås APA, Poppels Brown Ale, Eskilstuna Veteöl är några jag kommer ihåg från det senaste halvåret. Bilfria fredagar är underbara.

The one that tastes especially good about 72 hours after a terrible hangover.
Prettot kommer fram igen, eftersom jag gärna dricker vatten sist på kvällen så uppstår helt enkelt inte tillfället. Jag har faktiskt inget förslag.

The one you finally manage to open with your front door key after 15 minutes, having forgotten to bring a bottle opener.
Vad är detta för dumheter? Skulle väl aldrig komma på frågan att gå naken men jag minns en vinflaska för snart 30 år sedan. Gud så jobbigt det var? Den åkte med Frankrike runt och hem igen och förvandlades till present åt mamma och pappa.

The one you’re right in the middle of enjoying when you die.
Jag hoppas att det inte blir så, dö vill jag göra i stillhet utan uppståndelse men det får gärna hållas gravöl över mig och den ölen ska förhoppningsvis smaka riktigt bra. Många suröl ska det finnas att välja på, eftersom jag gärna dricker sura öl och troligen kommer att då som en sur gammal gubbe om jag bara får styra själv.

Hum, undrar om jag någonsin kommer hålla mig kortfattad?

Kommentera

