De stora drakarna vaknar, eller hur Craft Beer Revolutionen fortsätter

Guinnessfågel255 år är en lång tid och Guinness är sannerligen ett bryggeri med anrika rötter. Där emot är de knappast välkända för dessa här i Sverige numera. Guinness Draught är ett val av öl som jag oftast gör när det inte finns något annat som jag vill ha. O’Leary’s t.ex. där blir det ofta Guinness. Förra året rotade man runt i det rika bryggeriarkiv som man givetvis har efter 255 år och bryggarna i pilotbryggeriet på St. James Gate fick lite uppmärksamhet. Jag skickade ett e-brev med lite frågor till informationsavdelningen. Det kom svart snabbt och med lite floskler först eller vad tycks om följande?

”Thank you for your recent email. It is always good to hear from our loyal consumers. We are delighted to receive any feedback on our products and communications, as it keeps us in touch with the people that matter – you.”

I pilotbryggerier antar jag att man jobbar med maltprover och tester av humle o.s.v. för att hålla en hög nivå kontinuiteten av sina öl. Enligt marknadsavdelningen så är pilotbryggeriet starten för Guinness Dublin Porter och Guinness West Indies Porter och man har hittat inspiration i gamla recpet. För portern så handlar det om ett recept från 1796 och WIP är från 1801. Dessa två öl kommer troligen vara de första i en serie öl som kommer att bryggas enstaka tillfällen, om inte de säljer riktigt bra antar jag. Hur mycket som recepten är historiskt korrekta har jag inga indikationer på alls. Inspirerade av….hmm??

När jag skickade lite kompletterande frågor om t.ex. pilotbryggeriet storlekar så fick jag tyvärr inga svar vilket man kanske kan förstå men enkla frågor som t.ex. vad recepten från 17-1800 talen nämner om humlen eller ens om det finns planer på att brygga dem igen med vidare distribution. Eftersom jag inte har smakat ölen kan jag inte bidra med några smaknötter inte ens officiella för det ville de inte delge några heller, trots att ölen har distinctive tastes. Längre har alltså inte Craft Beer Revolutionen kommit tydligen.

Istället avslutar vi med ett sista citat ”…Innovation and passion for brewing has always been at the heart of the brewery, where some of the best and brightest brewers have been busy brewing and refining their technique since the dawn of the industrial revolution.”

Är det någon av er läsare som har druckit någon av ölen?

2 reaktioner på ”De stora drakarna vaknar, eller hur Craft Beer Revolutionen fortsätter

    1. Kul, tycker jag i så fall men lite konstigt att Guinness själva inte ville dela med sig av informationen. Som sagt, jag ser det som ett sundhetstecken att de stora börjar skapa ”bättre” öl. Mera variation till folket.

Kommentera

