Drömer om Partizanöl

image

Som lovat, Partizan och deras Stout hamnar helt i andra diket mot Oxford Gold. Det är ingen tvekan, vad jag vet, om vem som äger bryggeriet. Andy Smith styr och ställer helt efter eget huvud och han äger inte en enda pub. Det behövs liksom inte, det går bra ändå. Själva bryggeriet har jag beskrivit redan så det är inte om detta som blogginlägget ska handla om utan om den längtan jag har efter ölen. Är den sund? Självklart mår jag varken fysiskt eller psykiskt illa utan det handlar mest om en trånande känsla, inte så olik en tonårings längtan efter sin popstar. Jag menar, är ölen verkligen så god att jag ska gå och lyfta i den gång efter annan innan jag slutligen bestämmer mig för att ta den? Är den verkligen så god att den försvarar ett pris på dryga 45 kronor för en 33 cl flaska?. Jag får nära nog tre Oxford Gold för den pengen. Löjlig jämförelse faktiskt eftersom de är så olika öl men tänkt Fuller’s London Porter då. Dryga 20 kronor för en halvliter. Mörk, mäktig och god. Båda hamnar på 10 poäng men båda är bra i var sitt område. Likheten i färg och namn, porter typ stout och tvärt om gör inte att det blir öl för samma tillfälle. Partizan Stout är en 8,5% upplevelse, en upplevelse av just Andy Smith, Almond Road, Bermondsey, Londons bohemer och det genuina London. Fuller’s London Porter är en upplevelse av London, klassiska pubar och liksom mera turism. Fjöntigt, speciellt av en som vill hävda något slags ölkännande. Fuller’s har lättare öl, hinkabilliteten är hög vilket gör att jag kan tänka mig en, två eller rent av tre en kväll. Partizanölen är god men det blir bara en och den suger jag på länge även om den är relativt lättdrucken. Jag undrar om Five Finest har några kvar av den. Borde slänga iväg en privatimportförfrågan.

Mörka öl
10 poäng
Partizan Stout (Partizan Brewing)
London Porter (Fuller’s)
Dark Island Reserve (Orkney Brewery)

9 poäng
Thornbridge Imperial Raspberry Stout (Thornbridge)
Lump of Coal (Ridgeway)
Camden vs Odell (Camden Town)
Broken Dream (Siren)

8 poäng
Silver Pig (Ramsbury)

6 poäng
Fraoch 22 (Williams Bros)

En reaktion på ”Drömer om Partizanöl

Kommentera

