Ost och öl-experiment

DuvelostFalbygden är med rätta skulle jag vilja hävda väl kända för sin Osteria. Hit vallfärdar folk för att titta på tomtar, köpa tuppar och så då ostarna givetvis. För många år sedan började man med något som heter Morfars Brännvinsost. En prästost smaksatt med just brännvin. Sorten som används är OP Andersson vilket medför att Falköpings Systembolagsbutik med lätthet säljer mest OP per invånare i landet med råge. Brännvin, päronkonjak, whisky och singel malt dito. Mousserande vin finns med i smakbilden men inte någon öl. Jag vet inte varför men nu ska vi kanske få reda på varför. Jag har tre bitar ost att testa med, inledningsvis var min tanke att pröva tre olika doseringar men det visade sig snart att jag hade imagebristande vana att hantera smådjurssprutan i kombination med osten. Lite andra problem tillstötte också. Bland annat så ville ölen skumma kraftigt i slangen vilket gjorde att kammaren inte fylldes i sprutan. Detta i sig var nog bara bra eftersom mycket av ölen kom direkt ut ur osten igen. Här kan det vara på sin plats att påpeka att Osterians personal inte alls är lika amatörmässiga som jag och att de vanligen sprutar in dryck i ostar som har paraffinet alternativt plasten kvar. Eftersom det blev mest skum i kammaren på sprutan så tappade jag snart kontrollen över hur mycket jag hade sprutat in men roligt var det, även om det var svårt att hålla igen alla använda hål vilket vänster öga fick erfara när det sprutade rakt upp.

Undrar någon över vad som hände med ost nummer 3? Jag skar bort en bit som jag delade upp i kuber och lade i plastpåsen med cirka 5 cl Duvel. Detta ska ligga över natt och sedan provsmakar jag imorgon, som ett förtest. God Natt!

image

Kommentera

