Scarecrow – återbesök på landsbygden fast på fel sida pölen

FågelskrämmanAlla vi som hade Ritva i Engelska vet att det är skillnad Colour och Color. The Queens Language eller den vulgärare (Ritvas värdering, inte min) the moneys english. Nu ska man nog inte anklaga mig för att ha varit allt för aktiv på hennes lektioner så stavning, läsning, allt skriftligt helt enkelt är jag betydligt sämre rustad för. Får jag istället prata på så har jag en hyfsad engelska och det har alltid varit roligt när irländare/engelsmän/amerikaner har gissat på var man kommer ifrån. Jag har känt mig mäktigt ambivalent när man har gissat på Califonien, USA. Så amerikanskt pratar jag väl inte? Men det har väl kanske med för mycket amerikanska tv-serier i min ungdom? Jag borde inte ha tittat så mycket på Baywatch fast jag plockade säkerligen upp mera från Cheers. Hur ska nu detta svammel leda till ölen Scarecrow från Wychwood, England. En engelsk öl alltså, där av den tecknade illustrationen. Scarecrow är ett ord som jag själv förknippar med USA men knappast Californien utan mera Idaho eller Indiana och vips har vi kopplingen. Rain on the Scarecrow är en av John Cougar Mellencamps…. Skit samma över till ölen.

Jag börjar i omvänd med att sammanfatta ölen. Helt okej öl. Inget kantigt, inget stötande utan trevlig. Inte alls som jag mindes den, tur att jag prövade igen. Kopparfärgad, typiskt brittisk i sin arom, lätt jordig men tydligt blomstrig arom. Vitt skumm som lämnar en smal rand. Torr och ren smak. Lätt biscuity, aningen murriga saker i bakgrunden, lite russin, karamell. Låg kolsyra, medium beska. Det jag önskar från denna ölen är en mildare eftersmak, den är lite kantig och kunde vara mjukare. 7 poäng får den.

Klassiska märken
10 poäng
London Porter (Fuller’s)

7 poäng
Spitfire (Shepherd Neame)
Scarecrow (Wychwood)
Bishop’s Finger (Sheperd Neame)

6 poäng
Marston’s Pedigree Pale Ale (Marston’s)
Abbot Ale (Green King)

P.s. jag ber om ursäkt för den skakiga kvaliten på bilden men jag är utan min egna dator för tillfället och gör saker och ting med webverktyg som jag inte kan hantera.

2 reaktioner på ”Scarecrow – återbesök på landsbygden fast på fel sida pölen

  1. Mina kriterier är synnerligen subjektiva. Antingen ska det vara ett märke som har funnits ett tag (typ 5 år minst) i Sverige, eller så ska bryggeriet vara klassiskt (d.v.s. allt som Fuller’s petar ut kommer troligen att hamna här, även deras Past Masters öl). Den tredje varianten är att det är en ”klassisk” brittisk öl i min gom. Därför skulle t.ex. Sambrooks hamna i den här kategorin om deras öl skulle pressas in.

    /Uffe

Kommentera

