God fortsättning på det nya året

Fyrverkerierna har dött ut och det nya året startar med riktigt skitväder här i Falköping. Själv ger jag inga nyårslöften men sätter upp målsättningar. Två av dem var att spela mera spel med barnen och att läsa mera ölbloggare. Trots att jag hade svårt att somna inatt, entusiastisk över det som komma skall som jag var, så gick jag upp relativt tidigt. Åt frukost, började att läsa ifatt av det Boak & Bailey’s Beer Blog (http://boakandbailey.com/). Har även hunnit med att förlora ett parti Stone Age så visst har året börjat fint.

Själv är jag inte så bra på att summera bakåt utan ser hellre framåt. Fram mot 2015 och bortom den korta horisonten. Om jag nu ger mig på att göra en sammanställning över 2014 så finns det gott om godsaker men också lite bakslag. Mycket aktivt ölår har det varit och det syns i bloggen och det väldigt ojämna tempot på inläggen. Tre månader, maj, juni och oktober var nästan helt tomma. Låt oss dock ta det hela från mitten nära nog.

London, HPAtt få en förfrågan från någon om att komma och hålla en ölprovning är inte ovanligt, att denna senare backar av praktiska skäl, vi får inte ihop tider, de är lite för få, det kostade lite mera än de hade tänkt sig, hittade ingen bra lokal o.s.v. finns med i bilden. Någon ringer och pratar om en ölmiddag och så slutar det med en liten provning på tre öl från något enstaka bryggeri som förfest liksom. I maj fick jag frågan om jag kunde komma och hålla provning, gärna en vardagkväll, för ett tiotal personer. Lokal fanns och eftersom det var en god vän så servade jag med glas. En vacka senare så framgår temat av provningen. De här tiotalet personer ville investera i mitt bryggeri. Det fanns två hakar med provningen, jag skulle ordna lite lättare tilltugg och jag hade inga riktiga planer alls på ett bryggeri. Provningen blev av och många tankar har snurrat runt i min skalle sedan dess. Numera är vi femton stycken personer inblandade och det finns tydliga riktlinjer för ett kommande bryggeri. De första stegen kommer att tas under 2015 års skälvande första dagar. Ett företag ska skapas, bryggeriutrustning ska byggas, varumärket ska växa fram…

Det senare har jag redan börjat med. Tittar jag i räkenskaperna för Karlströms Malt så har jag aldrig gjort så många provningar men heller aldrig gjort så många provningar för bara några få personer eller enbart i framåtsiktande syfte. 2015 kommer att bli ett enormt spännande ölår för mig personligen och för Falköping som ölstad. Jag har alltid beskrivit det som en Mariestadsöken. Missuppfatta inget nu, jag tycker att Mariestad Export är okej öl men variation är aldrig fel och variation kommer att skapas i Falköping under året. Jag ser det som en ynnest att få möjlighet att utvecklas som människa genom att brygga öl. Målsättningen för 2015 på den fronten är ökat hantverkskunnande. Ju mer man lär sig desto mer inser man vad lite man kan.

Tre backar hembrygd i väntan på efterjäsningFör detta borgar inte bara det nya bryggeriet som ännu inte har namn utan Åsalids Bryggeri. Att vi från inget går till två bryggerier inom loppet av några månader är helt enkelt fantastiskt. Behöver då Sverige två bryggerier till, två bryggerier som troligen kommer att producera okej till halv-okej öl. Nja, Sverige behöver det inte men Falköping behöver det och båda två bryggerierna har ambitionen att vara små, lokala bryggerier som bara gör bättre och bättre öl. Två bryggerier är bättre än ett så till vida att vi kan komplettera varandra, stötta varandra och utveckla varandra. I slutändan hänger ju allt på kvalitet och nyfikenhet. Det första från oss bryggare och det senare från konsumenterna.

Mitt projekt med Tasting London har både strandat och fortsatt. Att mitt bland alla julölsprovningar få chansen att pratat Londonöl var en befrielse men tyvärr satte den civila karriären (det hade Björklund gillat att läsa) stopp för fortsatta resor över till England. Får se om 2015 kan få fart på den delen. Jag hade även premier för att hålla master class på en mässa. Gissa om det kändes konstigt att kalla sin föreläsning för detta men roligt var det och jag tror att Växjömässan kommer utvecklas till en bra ”lokal” mässa.

Så, framåt systrar och bröder nu när vi slipper extravalets kostnader för samhället och enskilda individer. Vad kan vi hoppas på under året? Ja, jag är fortfarande tveksam till att frisläppt alkoholförsäljning med öppettider fram till 21:00 eller senare gynnar folkhälsan och jag tror att ”gårdsförsäljningen” kommer att luckra upp monopolet. Däremot hoppas jag att man höjer 3,5%-gränsen till säg 4,2% och att flera producenter nyttjar möjligheten till att servera svagare öl på plats. Det som pågår i Stockholm är spännande också.
Jag kommer att lära mig betydligt mera om ost och dryck i kombination. Massvis med spännande planer på gång där. Bryggeriet öppnar vissa möjligheter till att återuppliva ölmiddagarna ute på Wrågården vilket var enormt kul. Sedan inte minst intressant för er bloggläsare så kommer nog bloggen som plattform för mig att ändra inriktning ännu mera. Det brittiska perspektivet kommer att få dominera då det svenska kommer helt att kanaliseras till ölpodden. Den nämnde jag inte för man brukar spara en liten karamell till slutet ju. Ölkompassen kommer att vara ett mycket inspirerande inslag i 2015, det är jag säker på.

Skål!

Vänta nu, inga favoritöl under året? Vad hände med whiskyintresset? Jorå whisky intresserar mig storeligen fortfarande och jag har målsättningen att lära mig mera där med men allt får inte plats här i livet. Jag väljer ut tre öl för året, utan rangordning

– Truman’s Swift pTrumanså puben Plume of Feathers i Greenwich. Den var den bästa av de fyra öl de hade på fat den dagen. En del av mitt gillande hör säkerligen samman med känslan att provsmaka fyra halvpint innan hamburgaren kommer in och sedan välja den som var godast.
– Rådanäs Porter, en mycket kompetent vardagsporter med stor käsnla. Att sitta och provsmaka den medan jag gjorde första bryggeriintervjuen för Ölkompassen fick den ölen att segla upp på listan
– Eskilstuna Moderna veteöl, en öl som helt enkelt är magiskt god. Frisk, fräsch,balanserad, citrustoner, krusbär, lätt syrlig. Gud så god

Kommentera

