Sammanfattning av Danska öl

Med tanke på aktiviteten på bloggen kan man tro att jag helt har övergivit ölprovandet men så är icke fallet. Däremot har kraften räckt riktigt till för att få ihop inlägg om det som jag har prövat.
Sedan har jag inte heller varit riktigt fokuserad när jag prövat utan det har mest handlat om att sitta och smaka på ölen. Är ni med på skillnaden? Man kan häva öl, man kan dricka öl, man kan smaka på ölen och man kan prova öl. Säkerligen går det att göra skala min finjusterad men den förstnämnda menar jag är att skölja ner maten med någon slags dryck, man kanske inte ens kommer ihåg vad man hällde nere i halsen. Nästa nivå är att man dricker öl, kanske ihop med frun och lite nötter på kvällen. Gärna en gammal favorit men ibland något nytt, inte helt utan engagemang men man sitter och pratar om ditt och datt och njuter sin öl. Sedan har vi nivån med ”smaka på ölen”. Detta kan också sammanfalla med drickandet av öl. Man stannar upp en kortare eller lite längre stund och backar in under sin korkek, luktar på ölen, studerar skummet, funderar på smakerna, bedömer längden på efterbeskan men uppmärksamheten är delad med annat. Goda vänner, en bok, lite pappersarbete eller så. Det är där som jag har varit de senaste månaderna och jag inte suttit ner en enda gång med en öl, fullt koncentrerad, med avsikten att göra en analys av ölen, prova öl alltså. En av gångerna gled jag oavsiktligt över i provarstadiet för att ölen var så intressant men mera om detta i ett lite senare inlägg. Detta tänkte jag skulle bli en sammanställning av några av de danska ölen som jag har smakat. Tre har jag skrivit om här, här och här. (Brew Cat Golden Ale, Braunstein Brown Ale och Monsieur le detective)
Guld Porse
Ibland blir man så förvånad över slumpens skördar. Jag hade precis smakat av Porse Guld ett par dagar innan vi kom att prata om favoritöl på jobbet och en av mina kollegor nämnde då att han en gång hade bokat camping på Jylland i närheten av bryggeriet bara för att kunna köpa just Guld Porse. Bryggeriet vi pratar om är Thisted Bryghus och man kan knappt nämna dem utan att samtidigt nämna Limfjordsportern som jag upplever som fantastisk. Det blev en flaska med hem och den står orörd i väntat på ett bra tillfälle. Den är numera i 50 cl flaskor vilket är lite av en styggelse för mig. Guld Porse köpte jag för att jag var nyfiken på en porsöl. Aromen var helt okej Säd blandas med viss nötighet, mandelmassa. Söt känsla och jag undrar vad porsen skulle/har bidragit med. Sedan kommer nedköpet, smaken. Smaken är hård trots den milda (medium kanske) beskan. Vattnig och mineralisk. Len i gommen ska medges men absolut inget jag bokar en camping för. Smaken är olika, vilket åter igen har bevisats. 6 poäng
Fynsk Forår
En ren axelryckning, jag hittade inget av den utlovade flädern. En del citrusarom men sedan var det inte mycket mera. Mera vegitativ skulle jag ha beskrivit den. En besvikelse, jag som längtar efter fläderblomsöl. 5 poäng
Esmarch Ale
Rækker Mølle Bryghus är en helt ny bekantskap för mig och denna brown ale fick mig inte att leta upp mera info om den. Fin färg och vackert skum men sedan försvann det positiva. Jästig på ett otrevligt vis, sötma och beska låg liksom bredvid varandra istället för att komplettera varandra. En rätt så platt öl i karaktären. Kanske var det något fel på flaskan? 5 poäng
Braunsteins Viking IPA
Braunstein är inte mitt favoritbryggeri, så enkelt är det. Deras öl är fulla av hembryggarkaraktär i den sämre bemärkelsen. Saknar allt av renjäst karaktär som jag tycker hör hemma i en IPA. Lite synd för jag hade gärna gillat deras öl eftersom de gör whisky också. Jag har inte smakat den så jag vet inte om den är i linje med ölen eller bättre.
Svaneke Brown Ale
Svaneke, Bornsholms egna kvartersbryggeri om man uttrycker det så. Dominerade ön fullständigt när jag var där med familjen för en fem år sedan. Jag missade bryggeriet då men inte deras öl alltså. Favoriten då var fläderblomsölen men jag tycker att de gör ett bra jobb för det mesta mer eller mindre rakt igenom. Brown Ale var inget undantag. Väldoftande chokladtoner övergår i kaffesmake. Maltighet och farinsocker. Riktigt trevlig även om jag upplevde kolsyran lite för riklig. Bra öl men långt ifrån mina minnen av deras fläderblomsöl. 7 poäng
Ebeltoft Porter Special
Porter Special borde kunna vara en av sorterna till min kommande stoutfestival (ja, ja, stout, porter, hur som) Jag måste bara få reda på vad Porter Special innebär. Kanske var det syrligheten eller så var det bara för att markera den högre alkoholhalten. Jag återkommer med en mera utförlig beskrivning. Detta var nämligen gott, 9 poäng.
Ebeltoft Belgian Brown
Ebeltoft igen och de levererar åter igen om än inte lika mycket denna gången. Poängen stannar på 8 och jag har lite svårt att sätta fingret på vad jag saknade men så slår det mig. Ölen är lite för ”normal”, lite för lugn, lite för still men med för mycket kolsyra för att passa in i det lugna. Sötma i aromen, rostade toner men inget av det klassiskt belgiska från trappister som Chimay eller Rochefort.
Ebeltoft / Kissmeyer Mols Bjerge Lyng Ale
Den tredje ölen från detta trevliga bryggeri blev den minst trivsamma. En ”lokal” öl med ljung som krydda. Jag har nog en bra bit kvar innan jag uppskattar den typen av öl men så hade jag av någon anledning trott på en ljus, syrlig (mera syrlig) öl med sommarkänslor.
Säkerligen har jag glömt en och annan öl också men så är det. Massor av andra projekt som upptar sinnet. En snabb tanke dyker upp i hjärnan, är det flera än Svenska småbryggerier som har problem med kvalitet/teknik/jäsni/mina smaklökar? Hur bra är dansk öl egentligen men så minnas jag aromen hos Amagers Tuscon vad den nu hette. En sammarbetesbrygd med Praire-bryggeriet. Underbart frisk och somrig arom, besk så det övergick min förmåga men definitivt välbrygd. En annan tanke som slår mig är att detta är vad jag hittade i den lokala ölbutiken i ett land utan systembolag och dera krånliga utvalsmetoder.

Kommentera

