Vision om framtiden

pint-of-plainAtt jag lägger ner en hel del tid på det framtida bryggeriet och mina föreläsningar märks inte minst här på bloggen. Det blir inte mycket skrivet. Jag missade bland annat helt att skriva om Internationella Stoutdagen, något som jag uppmärksammade idag på morgonen. Det saknas sannerligen inte olika stouts att fira med i ölkällaren men jag hade faktiskt ingen aning om den. Slarvigt och oförlåtligt.

Det finns så många märkesdagar numera men detta är ju en jag känner själv att jag borde uppmärksamma. På vägen hem efter att ha lämnat av sonen vid skolan fick jag en vision sänd till mig från den svarta dryckens gudomlighet. Uffe, om två år ska du och ditt bryggeri ha en stoutdag. Inte mindre än 38 olika sorters stout (okej, porter/stout, vill du veta skillnaden mellan dem så läs här) ska erbjudas till de 3-400 hundra gästerna på stoutdagen. 12 stycken av dem ska dessutom finnas i ekfatslagrad version, varför förstår jag inte. Få öl blir bättre av ekfatslagring men okej. Om den svarta guden har sagt det så får det bli så. En större fråga är hur jag ska kunna komma på 38 olika stouttyper även om man drar in portrarna. Låt oss börja:

1. Classic Dry Irish Stout
2. Extra stout
3. Foreign stout
4. Porter
5. Modern Stout & Porter
6. Milk Stout
7. Brown Porter
8. Oatmeal stout
9. Oyster stout
10. Imperial porter
11. Imperial stout
12. Baltic Porter
13. Robust porter

Sedan kan man givetvis göra en amerikaversion av det mesta, d.v.s. oförskämt mycket humle i det hela.
14. Amerikansk Extra stout
15. Amerikansk Porter
16. Amerikansk Imperial Stout (eller som de själva kallar det, Russian Imperial Stout)
17. Amerikansk Robust Porter
18. Amerikansk Milkstout

Vad mera kan man ha då? Jag gillar normalt inte choklad med chili, salt eller andra konstigheter och blev väldigt förvånad över hur väl chili kan fungera i stout så varför inte

19. Kryddad imperial stout

Ja j-r i havet, det blir sannerligen inte lätt att peta ihop 38 olika stoutsorter. Tur att man kan göra lite olika inom samma typ. Finns det någon typ jag har glömt att räkna upp, har ni läsare lite input att komma med? En sak är säker, minst tre av sorterna ska vara lagrade på romfat, basta!!!

Kommentera

