En ambivalent dag

KartongenDet är en lite ambivalent dag idag. Mycket positivt men en del, tja vad ska jag kalla det? Ångest är väl kanske rätt beskrivning. Det hela späddes på med att min frus kusin ringde. Ett klargörande är väl på sin plats här, det är inte att hon ringer som är problemet utan att jag brukar ringa henne cirka tre veckor innan Stockholm Beer & Whisky Festival och stämma av över att jag kan sova där. Hon ringde för att kolla att inget var fel, att hon hade missat mitt samtal eller att jag var sjuk eller så. Hon frågade varför jag nu hade prioriterat bort festivalen och egentligen har jag inget svar. Det är tillräckligt med öl i mitt liv och mitt egna bryggeri var roligare än bloggandet. Idag har jag istället gjort ditten och datten som att diska lite glas, ringa lite folk o.s.v. men gisses vad jag saknar festivalen. Största anledningen är inte oväntat Spendrups London Calling-montern. Det hade varit så kul att stå där och provsmaka igenom deras grejor. Signature har jag ingen koll på men de andra känner jag mer eller mindre väl. Crate som var ett litet bryggeri som bryggde för pizzerian. Jag hittade det när vi behövde något att äta och de låg då nära Beavertown (an other fantastic london brewer) innan de senare flyttade. Redemption har jag inte besökt men jag har träffat Andy Moffat hos Andy Smith. London Fields resa från smått och ihopknåpat till mera stabilt bryggeri är intressant och ett besök på deras brewery tapp är en upplevelse vad det gäller klientelet om inte annat. Vad det gäller By The Horns slår jag vad om att ingen i Sverige vet mer om dem än jag. Fourpure stod på min lista för höstens resa som tyvärr fick ställas in på grund av omständigheter på mitt andra jobb men jag har provsmakat en del av deras öl och jag har inte spottat och fräst en ända gång. Så ni som ska ut till Nacka imorgon, passa på att gå för bi den montern. Komplettera sedan med Cask Sweden och Brew By Number samt nämnda Beavertown, Wicked Wine har Camden Town och Meantime, Fullers finns säkerligen någon stans men jag vet inte om de har något spännande med sig. Fullers gör en hel del spännande saker nämligen. Jag tror dock att Galatea har droppat Redchurch vilket är synd.

Sedan finns det en hög med andra brittiska bryggare. Favoriten Siren hos Brill men även Traquair hos dom tycker jag man ska testa om man inte redan har gjort det. Thornbridge hos Galatea. Själv hade jag nog satsat mina leverceller på Holy Grale, flera brittiska bryggare som jag inte har koll på. Jag hoppas på att skaffa mig det dock :-)

Men vänta här nu, var det inte en ambivalent dag? Jo men visst, jag har städat mellanvåningen i huset i väntan på att hustrun skulle vara tillbaka från sin tvådagarskonferens, har fått ett förslag på möjlig lokal till bryggeriet samt öppnat kartongen som är på bild överst. I den fanns det tre flaskor av slutprodukten från ett fatprojekt jag har deltagit i. Det är råsprit från St George, England som har lagrats i ett 30-litersfat som tidigare har innehållit bourbon och Mackmyra. Etiketterna är inte påklistrade ännu men det fanns sådana med i paketet. Dessutom fick jag en anledning till att tömma den sista av mina Limoncello. Vips var den underliggande ångesten där, min SISTA flaska Limoncello. Fast det bekymrar mig inte så mycket, det finns så mycket god öl i världen.

Flaskorna i paketet

2 reaktioner på ”En ambivalent dag

  1. Alltid skönt att veta att du korrekturläser Bark. Det är egentligen en väldigt dålig idé att blogga sent på kvällen, efter att ha lagat fredagsmiddag med tillhörande drycker o.s.v. Jag har korrigerat texten från ”Vad det gäller By The Horns slår jag vad om att ingen vet mer än jag.” till ”Vad det gäller By The Horns slår jag vad om att ingen i Sverige vet mer om dem än jag.” Kaxigt att hävda men jag står för det. Det blev ett antal telefonsamtal med framförallt Chris och några besök innan jag drog ner mitt engagemang i The Five Finest som importerar dem till Sverige. Kul att många kommer att få chansen att stifta bekantskap med dem genom Spendrup även om jag inser att Spendrups satsning är för att även fortsättningsvis kunna binda restauranger till sig. Om nu någon vill hävda motsatsen till att jag skulle veta mest om dom i Sverige så hör gärna av er så lämnar jag över titeln, det skulle bli ett roligt blogginlägg.

Kommentera

