För mycket sötma

Brew CatFördomar och serveringstemperatur är inte att leka med. Jag gissar att denna ölen hade fått ett högre betyg av mig om:

(-) Den hade serverats vid 6-7 grader

(-) jag inte hade vetat att det var en piratbryggd för Nettos räkning.

Så är det dock, man dricker med alla sinnen. Vad det gäller temperaturen så behöver den sänkas för att ölen inte skulle upplevas så söt och för att på något vis maskera sin neutrala fruktighet. Underbar färg på ölen, ett praktexemplar av golden ale. Det lyste och glödde om den i glaset med ett litet skumm som hängde kvar länge. Aromen är klart godkänd. Klassiskt brittisk med stor dos fruktighet och lite jordiga humlearomer. Karamelltonerna som kommer att dominera smaken finns med i bakgrunden. Som den medelöl jag räknar med att den ska vara så är den medium i både kropp och kolsyranivå. Sötman dominerar smaken sirap, vanilj, aningen krydda, en hel del beska men en på tok för enkelspårig smak för att vara utmanande. Kort eftersmak ger snabbt plats för nya klunkar. En billig öl som faktiskt levererar bättre än jag förväntade mig. 6 poäng får den. Mest är det sötman som blir för framträdande.

Kommentera

