Sommar, grill och semester, lite svammel om gårdsförsäljning

SommarölJag gissar utan att ha allt för mycket statistik bakom mig att öldrickandet ökar för de flesta personer under semestern. För egen del som kan det inte alls sällan bli lite tvärt om. Det beror på flera olika faktorer som väder, sällskap och inte minst vad vi gör på semestern. Är det varmt, klibbigt och äckligt som det allt för ofta är i Sverige så är jag ofta långt ifrån att vilja dricka öl och absolut inte öl som jag skriver om här. Då blir det hellre en flaska Red Stripe eller en Oxford Gold framåt tio, halv elva när livet blir uthärdligt igen. Sällskapet spelar också roll. Om min ölälskande grannen kommer över blir det givetvis öl men att sitta ihop med andra människor som dricker vatten, vin eller mjölk och då själv dricka öl ligger inte för mig alls. Kombinera detta med en hel del bilkörning eller som i år fjällvandring så blir det inte så mycket spännande öl druckna. Utgångspunkten för våra vandringar var Hamra, cirka två mil från Funäsdalen där det ska finnas ett av Sveriges många små bryggerier. Av detta märktes inget på Systembolaget eller i affärerna. Jag kan givetvis ha missat ölen på grund av försumlighet men jag letade faktiskt efter dem. Enligt http://www.funasfjallen.se/vinter/messmol-och-fjallburgare/ så ska de ha lättöl och enligt Östersundsposten så siktade de på starköl också. Kanske har de kommit igång, kanske inte. Nu till min tes, om detta bryggeri hade fått sälja öl till besökare så hade jag säkerligen svängt förbi och köpt ett par flaskor på bryggeriet. Så hade säkert massor av andra turister gjort också och då hade vi skapat ett nytt arbetstillfälle, eller? Kanske, min undring är om detta hade lyft bryggeriets försäljning så pass mycket att det hade blivit ett jobb till. Härjedalen har visserligen en hel del turister och man kan gissa att man som turist kan tänka sig att betala lite mera för ölen om den är lokal. Det gjorde vi på marknaden i Funäsdalen fast då var det ost. 260-300 kr per kilogram för osten betalar man inte för sin vardagsost hemma, men på semester, för en liten bit på ett, ettochetthalvt hektogram då kan det slinka igenom budgettkontrollen men mer blir det inte. Prismässigt hamnar småbryggeriernas öl i samma storleksökning jämfört med den massproducerade ölen. Antingen ska någon av bryggeriarbetarna avbryta det de håller på med för att gå iväg och sälja ett sexpack öl eller så behöver man ha en anställd. En anställd som lätt kan bli dyrare än vad försäljningen ger gissar jag. Därför är jag tveksam till att Gårdsförsäljning är lösningen på alla bryggeriers drömmar. Åter igen så är det så att bryggerier som finns i tätbebyggda områden kommer ha en större försäljningspotential. Nja, ska vi skapa arbeten denna vägen då måste vi släppa försäljningen fri. En marknad, en dag i veckan är inga problem att bemanna och man kan god chans att sälja bra. Frågan är dock om det ger mera arbete i glesbyggden? Jag gissar att Systembolaget i Funäsdalen troligen inte blir kvar om Monopolet avvecklas och det arbetar faktiskt folk där idag. Återigen, Systembolagen i Göteborg (tätbebyggt område alltså) kommer troligen att ersättas med en, troligen flera, specialinriktade butiker så där kommer det att märkas mindre. Kalla mig gärna pessimist men det är inte alls säkert att det räcker att köra Funäsdalsölen ner till Örebro för att butiken i Göteborg ska få den. De får troligen bekosta frakten själva (inbakat i priset givetvis) om de vill få sin öl såld i Göteborg. Slutsats: Snäll Systembolaget, gör om, gör rätt så att ni inte får hela Ölsverige emot er och därmed rycker undan det viktigaste argumentet till er fortsättning, acceptans hos svenska folket. Och ett sista tips från coachen, glöm inte att vara öppna och informera ordentligt, när ni nu har kommit på detta kom med KLARGÖRANDE kommunikér.

3 reaktioner på ”Sommar, grill och semester, lite svammel om gårdsförsäljning

  1. Jag tror du missförstått hur den form av ”gårdsförsäljning” som utretts skulle kunna fungera. Där handlar det absolut inte om någon form av försäljning till förbipasserande över disk, utan möjligheten att köpa varor efter en bryggerivisning, provning eller liknande.

  2. Du kan ha rätt där Bark. Det beror säkert på vem som pratar. Motionen från förra året av Per Bill (M) (http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Gardsforsaljning-av-ol_H102So558/?text=true) tycker jag tyder på önskan om butik. Jag läser mellan raderna frisläppa regler för detta i form av Gårdsbutiker som säljer mer än bara lokalt. Att bryggerier efter en visning kan få sälja lite öl också vore riktigt trevligt. Ett tillskott visserligen men jag tror att en garanti för att få ha sin öl på hyllan i de närmaste Systembolagen vore en bättre garanti. Framtiden (2019) får utvisa hur det blev….

  3. Fast här (s 265 bland annat) http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/78/74/0bdec39d.pdf står det annorlunda.
    ”Den beräkningsmodell som Statens
    folkhälsoinstitut använt har
    justerats med hänsyn till utformning
    av gårdsförsäljning, i samband
    med provsmakning, kurs, föreläsning eller annan upplevelseakti-
    vitet som kan relateras till drycke
    n i fråga och som kunden betalar
    för. ”
    När jag pratar med ”folk” så syftar många på en direkt försäljning utan behov av provning eller dylikt SOM KUNDEN BETALAR FÖR. Lite som att behöva betala garderobsavgift för att få köpa en öl :-)

Kommentera

