Det verkar klart rörigt fortfarande – min syn på Systembolagets förändringar

Lika bra att sitta still i båten. Vi vet aldrig var vi hamnar. (Bilden är från helagotland.se)

Det blev ganska mycket text detta men längst ner finns min sammanfattning i punktform med mina önskemål om hur det skulle kunna funka för den som inte orkar läsa allt.

När den första informationen om Systembolaget började sippra ut så var det svårt att veta vad man skulle tro. Inledningsvis tyckte jag att det verkade som en förbättring för bryggerierna medan vi konsumenter skulle få en liten försämring. Förbättringen för bryggerierna var att det skulle kunna bli upp till tio butiker som de skulle kunna leverera till direkt. Vikten av att ha sina öl på hyllan kan knappast överskattas. Visst, vi är många som beställer öl men finns den på hyllan så säljer man mera. Försämringen var att det skulle bli färre öl från hela Sverige till de olika Systembolagen (Läs typ i Falköping) som skulle bli möjliga att beställa styckvis. Bryggaren skulle fortfarande kunna ha sin öl såld på det viset men nu via depån i Örebro istället och ölen skulle kvalitetssäkras i någon form. Inte helt optimalt givetvis men jag kände en viss förståelse för Systembolaget för det nuvarande systemet har liksom växt ur sig självt. Det skickades helt enkelt för mycket enskilda flaskor hit och dit över Sverige. Jag kan själv tycka att det känns naturligt att producenten står för frakten initialt av sin öl från, säg Sundsvall till Falköping och att det i slutändan hamnar på min prislapp. Så är det med många produkter som jag handlar. Vill jag beställa en dator t.ex. så blir det ibland en fraktavgift medan andra företag lägger på det i priset redan från början. Fast det är klart, nu pratar vi om ett Monopol och det komplicerar det hela en hel del. Om monopolet fanns för att statens skulle tjäna så mycket pengar som möjligt så vore det kanske enklare. Varje butikschef kunde då få handla efter eget huvud och om de inte sålde tillräckligt mycket så finge han eller hon sparken. Nu finns monopolet inte till för det, officiellt iallafall skulle nog flera välja att säga, utan för folkhälsoskäl. Ett system som jag faktiskt tror på, begränsad tillgång på alkohol är bra. Stäng bolaget på lördagar också. Gränshandeln då? Givetvis ett problem som vi måste försöka lösa, inte minst av miljöskäl. Det är urbota dumt att Spendrups kör lastbil efter lastbil från Grängesberg ner till Tyskland som sedan hämtas hem med buss och släpkärror. Jag vill dock gärna hålla isär diskussionen om hur Systembolaget ska fungera från den om vi ska ha försäljningsmonopolet över huvud taget.

Monopolet i sig är alltså något jag stöder. Jag har inga som helst problem med förmynderi nämligen, eller gemensamt ägande över huvud taget. Jag följer hastighetsbegränsningar, jag tycker att vi borde förstatliga järnvägen igen och jag ser ingen fördel med att det ringer massavis med försäljare som vill att jag ska byta telefonabonnemang och jag gillar att kunna köpa exklusiv och varierad öl på Systembolaget. Kort sagt jag ser bara fördelar med själva principen men något gick tokfel inne i systemet. När en så positiv inställd person som jag plötslig funderar på att byta fot och säg ”Va f…. släng skiten” Det kan inte vara meningen att t.ex. Nausta (vårt nordligaste bryggeri enligt BeerSweden) ska köra ner sina öl till Örebro för att sedan Systembolaget ska köra upp det en kund i Luleå? En resa på närmare 200 mil istället för 30 mil. Det kan inte vara tanken att ett bryggeri som Brekkeriet inte ska få ha sina öl på hyllan för att de säljer för dåligt? Kom igen nu, vilka öl från Brekkeriet blir inte sålda? De surnade med all rätt till och tänkte helt enkelt strunta i Systembolaget och istället sikta på export. Då tänkte jag i mitt stilla sinne på Marbäcks. För att göra bilden tydlig, Brekkeriet är hippt, hett och attraktivt, Marbäcks är lokalt och alldagligt. Missuppfatta inget här, jag dricker gärna deras Löjtnant Malcom eller Hyttpilsner ännu hellre (en riktigt bra öl med fi nyanserad rökighet) och jag har ofta med deras öl på provningar men jag har svårt att se dem exportera till ölbutiker i Köpenhamn eller New York. Marbäcks har under året sålt via Systembolaget i Ulricehamn och Tranemo men tänker sig en expansion och har köpt in jästankar för detta ändamålet men det är nu alltså inte ens givet att de får chansen i Borås. Allt hänger på det beslut som Systembolaget tar om de tror att det finns en lokal efterfrågan, en efterfrågan som de mäter genom att …………………….. (Här får man gissa så vilt man vill för Systembolaget kan inte av hänsyn till affärshemligheter avslöja hur det går till. Det handlar nog om att producenter inte ska hitta vägar att utnyttja för att skapa en påhittad efterfrågan). Inte kul att starta en verksamhet på de premisserna.

Enligt Systembolaget så gör denna förändring bland annat av omsorg med oss konsumenter. Bland annat så tog det ibland för lång tid innan leverans skedde. Jag tror att grundproblemet var att det skickades allt för mycket öl i små mängder via Systembolagets lokala butikers omsorg. Initialt var dessa inte alls förberedda på detta, hade inte rutiner och i vissa fall, tyckte att det var bara en massa arbete. Så är det inte numera, massor av bolag (Varberg, Kristianstad, Kalmar för att nämna några) har bra rutiner och jag får ölen på tre, fyra dagar om den bara finns i hyllan hos dem. De gångerna som det drar ut på tiden är om jag beställer flera öl från samma bryggeri/Systembolag och det saknas någon sort för dem. Då skickar de inte beställningen alls och vad värre är de hör inte av sig till mig och meddelar heller. Detta är ett genomgående problem med Systembolaget att de väldigt sällan kontaktar mig som kund när det saknas någon vara. Först när allt finns på plats kommer sms-et. Jag brukar själv ringa upp de olika butikerna för att kolla att ölen finns de gånger som jag ska ha dem till provningar. Systemet i sig fungerade alltså bra men hade växt ur sin kostym.

Sedan har vi regeln med försäljning på de tre närmaste butikerna. Detta har visat sig vara på tok för lite och ett bryggeri som Poppels har en efterfrågan även i andra områden, Stockholmsområdet t.ex. Detta verkar nu ändra sig genom att man tar bort regeln om de tre närmaste Systembolagen och ersätter den med tio Systembolag där efterfrågan finns men varför behöver de ta bort regeln om att jag som bryggare är garanterad de tre närmaste Systembolagen? Jo, för vi ölentusiaster vill gärna prova nya öl och när småbryggerierna ploppar upp så beställer vi och med regeln att det som finns på hyllan ska kunna beställas styckvis över hela landet. Men ta då bort den regeln, låt lokalproducerat vara precis det, lokalproducerat. Det kan vi inte säga om Naustas öl när den kommer ner till Falköping. Fasiken, jag har ju bara 20 mil kvar till Bryssel om jag åker åt andra hållet. Minska ner den möjligheten. Jag gissar bara här men flera bryggare har gett mig bilden att man har en tydlig topp vid lanseringen av en öl som sedan dalar kraftigt och planar ut. Man säljer betydligt mera av ölen på hyllan helt enkelt.
Sedan tycker jag att de bryggerier som vill pröva ska kunna ha sina öl beställningsbara över större område men då får man köpa Systembolagets variant med transport till en varudepå MEN givetvis behöver det finnas flera depåer än bara Örebro. Sundsvall måste kunna utföra samma uppdrag, kanske någon mera söder ut och de som etablerar sig längst upp levererar via t.ex. Luleå. Hur många bryggerier har vi där uppe? Det kan inte bli en enorm belastning.

Kvalitetstestning för att öka kvalitén var ett annat argument. Från början skulle det vara en teknisk och sensorisk prövning. Den senare verkar utgå, jag gissar att ingen ville ha arbetet men kvalitet är subjektivt. För vissa människor räcker det med lokalproducerat. Ökända Åsundens bryggeri hade väldigt många anhängare och mer än en gång har jag blivit bjuden på deras öl av folk som var helnöjda med dessa infekterade skapelser, eller var de tänkta att smaka så. Lämna detta till oss konsumenter. (Deta med lokalkänslan er inte ett Svenskt fenomen.)

Så min sammanfattning nu då, vad vill jag se hos ett nytt lokalsortimentsystem för ett sådant är jag medveten om behövs.

1. Låt alla bryggerier sälja vilka öl de vill på de tre närmaste butikerna, eller på tre valfria butiker inom tio mils radie. Dessa öl kan bara köpas i butik och Systembolaget behöver inte transportera runt dessa öl. Vips finns det ytterligare ett skäl till att semestra hemma i Sverige. Det får inte bli som med Bålstas öl (länk)

2. Ordna även ölen efter produktionsland, kanske överge den smått värdelösa öltypsindelningen och istället ställa ölen i bokstavsordning efter bryggeriets namn. Då ser vi lättare det lokalproducerade.

3. Skapa flera depåer så att avståndet för enskilda bryggerier minskar. Umeå, Sundsvall, Örebro och ev ett till längre ner. (jag vet att det fortfarande inte blir rättvist men det minskar orättvisorna och avståndet går att använda som argument ner till minsta lokala butik) Dessa depåer är de platser dit man levererar om man vill nå ut ännu längre. Samtidigt bör dessa öl kunna kvala in i ordinarie sortimentet. Sedan måste man nog vända på argumentationen lite granna. Om nu Beerblioteket kör upp öl till Örebro, kan inte de samköra detta med t.ex. Stigberget, Borås, QM&M, Marbäcks m.fl.

4. Flexibilitet Systembolaget, var inte så storskaliga och stelbenta. Portersteken belyser detta riktigt bra i sin intervju med Stene Isacsson. En bit ner hittar ni varför Cantillon inte kommer på Systembolaget. Man kan inte ha volymkrav på små bryggerier. Om Södra Maltfabriken gör en underbart god IPA så bör den tas in i sortimentet som den är i de volymer de klarar av och slipper därmed ”fusk”brygga. (Det var bara ett exempel, de kanske är nöjda med det som det är.)

Nja, gör om gör rätt kära Systembolaget, jag ser er gärna kvar men då måste det fungera bättre än så här.

Kommentera

