Helt rätt men ändå så fel, för mig i alla fall

westmalle2Jag älskar den aura av elegans, fest och flärd som flera belgiska ölmärken sprider. När jag upptäckte Duvel, Chimay och inte minst Westmalle så fanns det två olika ölglas i min värld. Pintglas och pilsnerflöjter. Givetvis med vissa variationer men i grund och botten bara dessa två typer. Det var alltså en underbar känsla att dricka ur Westmalles fantastiska bägare. En annan sak som höjde feststämningen var de stora flaskorna med champagnekork och grimma. Jag minns fortfarande den vördnad jag kände när jag bar hem min låda med sex stycken 1,5 liters Blå Chimay.

Den 2 juni lanserades det en ny 3 litersflaska på Systembolaget och då insåg jag direkt att flaskan inte gör allt. Detta var absolut inget för mig men tydligen för många andra. Carlsbergs Export känns snarare mera vulgär i sin trelitersflaska. Kanske för att jag faktiskt kan tänka mig någon som halsar de tre literna Export medan tre liter Chimay Blå avnjuts av många. Nu köper givetvis ingen Carlsbergs Exports trelitersflaska istället för sex-pack burkar eftersom flaskan kostar 250 kronor och burkarna går på cirka hundralappen.

Carlsbergs 3 litersflaska

Kommentera

