New Belgium Trippel – Återstart på bloggen

New Belgium TrippleDet har varit fullständigt stiltje på bloggen under en längre tid och jag väljer att rulla igång med en amerikanare. Inte mycket som är som det ska. Den mentalt mest intensiva arbetsperioden i mitt liv tog slut för ett par veckor sedan och nu känner jag mig full av entusiasm igen och kastar mig över bloggandet igen. Får se hur länge kraften finns där, sommar, semester och andra trevligheter kommer säkerligen att ta sin tribun. Jag sparkar igång med en recension som blev liggandes och skvalpandes när midsommaren fortfarande kändes avlägsen. Lite roligt att hitta en gammal påbörjat blogginlägg. Inledningen var tänkt att vara ”Colorado, detta ölbryggandets förlovade land. Tänk vad rätt de hade” Jag har ingen aning om vilka det är jag syftar på eller vad de hade rätt om, att Colorado är ett förlovat land för ölbryggare, ölälskare och andra ölinsöade människor går väl inte att säga emot. Hogshead, Avery, Left Hand, Oscar Blues, Great Divide, Odell(?), Ska Brewing och även Coors men det är inte dem vi syftar på när vi pratar om himelriket. Jag har säkerligen glömt ett eller annat bryggeri.

Över till ölen istället, lite svagt av koriander i aromen, en ökande känsla av mina hembryggd öl som känns lite märklig. Beskan är låg, knappt en medium sötma, relativt torr öl, äppel gröna, kryddig, lite veteölskänsla över den. Kroppen är medium, mera maltigt snarare än humligt. Detta är fruktigt, estrigt, lite mera gräsigt i eftersmaken, korianderna kommer tillbaka i ett rus av citrus, en mycket mjuk munkänsla. Absolut inte spritsig, hög kolsyra men de 3,54 som ratebeer landar på får den inte av mig. Den stannar på 6-7 poäng Så var vi igång igen, snart är det dags att testa julölen!

Kommentera

