Ett samfällt bittert attans och ett stort jublande hurra

Givetvis borde jag vara lite depp men jag kan inte annat än att vara jublande glad. Vi på The Five Finest har jobbat en del för att få bra bra bryggerier från London. Är man nya och utan erfarenhet så måste man lära sig mycket innan man kan skapa rätt relationer, kanaler, avtal eller vad det nu är som behövs. För ett drygt halvår sedan gjordes en lista över tio intressanta bryggerier i Londonområdet, tio bryggerier som ölmässigt imponerade på mig och som jag gärna skulle se i Sverige. Nu börjar listan ta slut och vi kan summera resultatet. Två bryggerier finns idag i våran portfölj, By The Horns och Partizan, medan flera andra inte finns där. The Kernel hamnade redan förra året hos Great Brands medan Beavertown först i år bestämde sig för Cask Sweden vilka även Brew By Number valde för bara någon vecka sedan. Fem Londonbryggerier på mindre än ett halvår, fem bra bryggerier som ger en annan smak av London än Fuller’s. Inte bättre i alla lägen men en annan bild som kompletteras av Camden Town Brewery och Meantime Brewery. Några till av de som står på listan har av en eller annan anledning inte visat sig vara aktuella ännu för export. Det kan vara kapacitet, inriktning eller rent logistiska anledningar. och ytterligare några vet jag att vi rycker i och att andra importörer rycker i. Det finns potential för många fler bryggerier och medan jag skriver detta inser jag att jag håller på att glöma Weird Beard… (Dessutom har Redchurch viss distribution via Galatea så där når vi gränsen tio) Dessutom har det tillkommit nya bryggerier och några som inte var aktuella innan har nu kanske ökat kapaciteten, expanderat sina vyer eller helt enkelt lärt sig brygga bättre. Dags att göra en ny lista, kavla upp ärmarna och fortsätta arbetet. Det våras för Londonölen

2 reaktioner på ”Ett samfällt bittert attans och ett stort jublande hurra

  1. Halloj Uffe, ville bara nämna att jag har fått förmånen (via Burens i Ludvika) att smaka din Jaktsäsong och Gudhem. Båda fick mycket väl godkänt, särskilt Tripeln Jaktsäsong (även om den hade lite tid på nacken)! Du kan kika på Untappd för kommentarer. ;) /Johan i Sumpan

Kommentera

