På plats

Old Pulteney 1990Swisch så hade tre timmar passerat. Och det är så pass lugnt som jag hade hoppats. Jag började till skillnad från många andra med whisky, det känns som om det krävs mera koncentration där för att hitta nyanser än vad ölen kräver även om vissa öl definitivt kräver sin uppmärksamhet samtidigt som andra whiskys inte kräver alls lika mycket.

So far so good och det känns fjöntigt att försöka hitta fram med någon speciell favorit eller så. I korthet, Elexir Wines har massa bra danska öl med sig, gillar man rökig whisky så finns det sådan även hos Berntson Brands numera. Inver House har fyra destillerier i sin grupp och både anCnoc och Old Pulteney kommer med nya, rökiga varianter även om man har arbetat på två olika vis. AnCnocs handlar om cirka 10-årig whisky som har gjorts på rökig malt. Old Pulteney har slagit sin standardvariant på bourbounfat som innan har innehållit rökig whisky från Islay. Kul grejor.
Går man upp i prisklass så kan man titta förbi Magni Spirits med sina P. N. A. Buteljeringar, vi pratade en hel del om etikettproblem som uppenbarligen inte är ölen förbehållen. Notera var destilleriets namn står. Ni har lite brittisk öl att smaka. Brewtrade har hela tiden en kran med Weird Beard igång. Roligt för oss anglofiler. Deras BIPA kommer jag förövrigt att få ha glädjen att ha med på provningen i Växjö om två veckor. Sedan tycker jag ju alltid att Qvänum Mat&Malt är värda ett besök. Allt för denna rapporten, nu ska jag begå gin-premiär hos Svenska Eldvatten tänkte jag.

Lilla London Gin

Kommentera

