Calvadosyra

Fotot tillhör signaturen dr_tr på flickr
Fotot tillhör signaturen dr_tr på flickr

calva6484Calvados är ingen storsäljande produkt i Sverige, inte än i alla fall. Likt ciderns position som inte riktigt öl och icke-öldrickarnas val så hamnar calvadosen i en liknande ställning till whisky och konjak. Det är väldigt synd tycker jag eftersom calvados kan ha ett enormt djup i sina smaker och gäller det halvbra calvados jämfört med halvbra konjak så tar jag mycket hellre äppelbrännvinet.
Två semesterresor ner till södra Frankrike de senaste åren har resulterat i kort sagt inget av kvalitativ calvados i skåpen. Några roliga flaskor, en 40-årig calvados bland annat, har kommit med hem men inte så mycket mera. Nu har jag dessutom druckit ur Coeur de Lion Hors d’Age (SB 80060) så jag behöver unna mig en fin flaska. Antingen ska det bli ytterligare en Hors d’Age eller så ska jag kliva upp lite i pris och unna mig någon av de fyra lyxbuteljeringarna som kommer 1 april. Den från 1994 finns inom räckhåll ekonomiskt med sina 1095 kr, sedan ökar det dramatiskt med 1984, 1974 och slutligen 1964 års butelj som landar på 3499 kronor. Jag undrar hur många sådana som kommer säljas. Maltwhisky från Ardbeg i den klassen hade bara swischat iväg och då troligen till ett betydligt högre pris. Lite oförtjänt lågt intresse för calvados kan jag tycka, njut av lite buteljerat solsken.

Kommentera

