Katt bland Hermelinerna – Lord Somersby Double Press

Somersby Double PressVad nu en katt har där att göra. En cider känns inte alls lika malplacerad. Cider är gott, i alla fall bra, kvalitativ cider som inte är någon slags alkoläsk på burk. Inget illa om burken, inte alls men innehållet är på tok för söt för min smak. Det börjar dyka upp mer och torrare cider till Sverige. Både via Normandie och England. England är världsledande nation både vad det gäller produktion och konsumtion. Största märket tror jag att Bulmers är men det finns numera en växande skara småskaliga producenter som gör real cyder, alltså cidermotsvarigheten till real ale.
Jag fick en flaska Sommersby Double Press som varuprov. Sommersby Double Press är en Carlsbergsprodukt, bryggd i Danmark som håller sig till ett slags mellanläge. Jag upplever den inte så torr som Carlsberg framhäver i sin reklam. Tydlig och ren äppelkaraktär i både smak och arom. Kanske lite svagt vegitativ i aromen. Medel kropp vilket är kanske maximalt vad man vill ha av en cider. Sötman balanseras av syrligheten som finns vilket gör det till en okej cider.
Det som stör mig mest och som troligen gör att jag inte köper den är alltså inte smaken utan marknadsprofileringen. Lord Somersby finns inte mer än Midsomer, ändå gör man vad man kan för att ge sken av det brittiska. Från hemsidan klipper jag följande: ”Lord Somersby is the father of many great discoveries – but the most famous of them all is probably Somersby cider, which was once known as the favorite drink of celebrities like Napoleon, Cleopatra and Newton. Or at least that is what we have heard.” Det fortsätter med ganska uppenbara men ändå, vid en snabb blick, fördunklande citat. ”I’ve been in the cider buisness since forever. 1749 years, to be precise.” Nähä, jag är helt enkelt inte tillräckligt ”Open minded” för att uppskatta sådant men som sagt, cidern är okej. 6 poäng får den.

Kommentera

