Uppdatering i bokhyllan

CAMRAs Good Beer GuideInnan har jag köpt mina Good Beer Guide via nätet och även om jag vet att det är precis samma tryckning så känns det mycket bra att ha köp den på plats i London. Jag önskar bara att jag hade varit i en lite mysig bokhandel i någon hipp stadsdel och inte på Selfridges på Oxford Street. Jag ska bättra mig till nästa gång.
Behöver man en ny då, nja, kanske inte varje år eftersom den har så pass mycket att bidra med. Det finns lite läsning i början men den är minimal. I årets upplaga är det en pubrundeförslag i York. York är visserligen trevligt men…
Behållningen är givetvis den delen i boken som beskriver pubarna. På några få rader får man en känsla för puben och ett humm om det är värt omvägen. Man kan behöva besöka några pubar för att ha som referens till guiden, så man vet var nivån ligger. Det finns en del som beskriver bryggerierna men den är för kortfattad och för mycket ”out of date”. Jag vet inte när pressläggningen var för denna upplaga men att kalla Partizan för nytt bryggeri 2014. Mellan 2011 och 2014 så har det hänt en del. Tittar man på en för mig mycket kär landsdel, Suffolk, så har det tillkommit tre bryggerier medan två har fallit ifrån. Inge stora rörelser alltså. Samma sak gäller för pubarna i Suffolk.
I London å andra sidan har vi dramatiska skillnader, tolv bryggerier listade 2011 och nära 50 i 2014 års upplaga. Även på pubfronten har det hänt saker. Vissa klassiker är tillbaka som t.ex. The Old Jerusalem Tavern medan vissa klassiker har fått utgå som t.ex. Town of Ramsgate. Om detta är för att de har sjunkit i kvalitet eller för att konkurrensen har hårdnat vill jag låta vara osagt.
Summerar man ihop mina intryck så vill man väl alltid ha den senaste, ska man till London så är en uppdatering av stort värde medan Suffolk, Kent eller Grampian inte har sett så mycket förändring i varken pubscenen eller på bryggerifronten att det motiverar en uppgradering. Dessutom finns ju alltid nätet.

Kommentera

