Imperial Vanilla Coffe Porter från Ugly Duck

Såg ni bilden igår? Nyfiken på hur den smakade, nähä, inte det. Jasså ni har redan smakat den själva sedan länge tillbaka? Ja, det är rätt, detta är en av de ölar som har blivit kvar länge i min källare. Jag kommer inte ihåg när den släpptes på Bolaget men det var väl i höstas gissar jag med vägledning av var den stod i källaren.
Det är en svart öl (så klart, det var ju det jag svamlade om igår) med försiktigt skum som inte lämnar mycket i glaset efter bara några sekunder. Tunn arom som domineras av humle, syra, torkad frukt, malt och lite rostade toner. Inte alls så rostig/kaffe aktig som man skulle ha kunnat gissat.
Smaken är betydligt mera åt det håll jag vill ha. Medium fyllighet, mörk choklad, sötman tittar fram ihop med brödigheten. Eftersmaken är torrare med en lite tvist på beskan. Mera av det rostade kommer fram.
Trevlig med en öl som varierar så pass mycket i sina olika faser och inte alls illa även om den inte var så sippinriktad som jag tycker att en öl på 10% ska vara. Jag ger den 7 poäng.
Vänta här nu, vanilj då, inte ett ord om vanilj i beskrivningen. Nopp, hittar inget som motiverar Imperial Vanilla Coffe, inte så mycket kaffe heller faktiskt.

Kommentera

