St Patricks Day

Gift of the GabSicket skönt sätt att fira den helige Patriks dag på. En Irish Coffe Stout och så en ny flaska Pot Still. Bättre än grönfärgad Harp och Jameson alla dagar i veckan. Annars är det fortfarande så i min hjärna att S:t Patrick’s Day är en religös högtid och det är mest partysugna amerikanska östkustbor som drar på för fullt. Inte minst i Bostonområdet då. HP lär ha varit en sjusärdles karl som inte bara kristnade Irland, grundade kyrkor, jagade iväg ormar och förklarade oförklarbara saker med enkla ting som treklöver. Trinity, treenigheten är inte lätt att ta till sig men det är irish coffe. Blanda inte ihop saker här nu för irish coffe har liksom inget med Patricius att göra utan är ett verk av Joe Sheridan. Där emot för det mina tankar över till den öl jag drack ikväll. Jag vet att det haltar rejält i jämförelsen men, vad tusen. Irländare är inte logiska, bara långsinta. Det är en öl som jag fick med mig hem från London och som By The Horns lanserar lagom till 17 mars, jag undrar varför? Eller vad sägs om en öl som är en stout i grunden, bryggd med lite kaffebönor (tydligt rostade toner), mjölksocker är tillsatt i brist på grädde, två i ett alltså och sedan lagrad på irländska ekfat för whiskeytouchen. Kan det bli annat än bra, definitivt. Jag hade mina tvivel som alltid med ekfatslagrade öl. Jag återkommer om kontakttiden men jag tror inte att den är särskilt lång. En mycket god öl, väldigt fin balans mellan sötman och kafferostningen. Inte för tunn men ändå hittar jag ekfatskaraktären, troligen för att jag visste att leta efter den.

Writers tears installationOm jag nu fuskade lite med ölen så var whiskeyn mera äkta. Varför författaren gråter vet jag inte. Kanske är det den gemensamma själen hos Heaney, Beckett, Yeats och de övriga som gråter över att jag läser Roddy Doyle ikväll. Eller så är det glädjetårar för i all den misär han beskriver finns värmen, glädjen, tryggheten som jag så gärna vill koppla samman med irländare. Lite grand som folk från Dalsland. En större fråga är vilken typ av bok jag ska skriva när jag dricker den pot still? Inte någon guidbok för whisky i alla fall. Så bra är den inte men om man gillar Redbreast-karaktären så finns här en vardagsvariant till ungefär samma pris som 12-åringen. Sláinte till er alla.

En reaktion på ”St Patricks Day

Kommentera

