Okej då, lite jobb blev det

Torsdagskvällen var det stor debut för mig. Efter dryga tio år av ölpratande i Sverige och inte sällan då om Brittisk öl och ölkultur så var det dags mig att prata svensk öl i England. Föreläsningen skedde hos By The Horns i deras mysiga, okej mysig kanske inte är ordet men genuint icke överarbetade bryggeritapp. Stort tack till Chris och Alex eftersom det var de som skötte det verkliga arbetet med kvällen, disken. Ett tjugotal ölskribenter och bryggare hade tackat JA till evenemanget men lite svinn får man räkna med så tillsammans med mig och mitt resesällskap så var vi 18 personer där och drack öl under rubriken Taste of Gothenburgh. Öl från fyra bryggerier, åtta sorter och två liter av varje. Sexton liter öl i resväskorna till London, det kändes lite kul bara det. Kul men samtidigt otroligt nervöst. Tänk om min väska (som innehöll ett par byxor och sedan öl) kom bort? Det är inte lätt att ha ölprovning om man inte har ölen med sig :-) Givetvis är man nervös över ölen när man åker hem men…

Poppels ESBHur som helst, ölen ade vi med oss och det var riktigt roligt att stå framför den här gruppen. Några av skribenterna har jag följt en längre tid som t.ex. Josh och Per på The Evening Brews medan andra var helt nya bekantskaper som t.ex. Melissa Cole. Trots sina 11000 följare på twitter, utnämnd av Channel 4 till ”one of the Most Powerful Women in the Drinks Industry ” o.s.v. så hade jag missat henne innan men det kan bero på att hennes fokus är betydligt bredare än London och öl där.

Roligt att ha bryggare där också för även om jag respekterar många ölskribenters kunnande så ger det liksom en extra dimension och vikt till orden. När Ben Turley (Beavertown) klämmer ut sig ett ”de har nog jäst den för varmt” så lyssnar jag gärna lite extra. (Vi som ska på Öl och Whiskymässan i Göteborg får chansen att dricka lite av deras öl samt att Bloody ‘Ell kommer på bolaget i maj)

Över till ölen

Jag delade upp provningen i tre flighter samt lite mellansnack likt en självgod rockmusiker. Vissa likheter mellan pausen mellan ölflighterna och den paus som uppstod när man byte band på scenen på Druvan i Norrköping fanns. Stökiga likheter men då ryckte By The Hornsgrabbarna in och servade folk med lite mera öl så det löste sig.

Först ut var Dugges Avenyn Ale, Poppels Brown Ale samt deras Extra Special Bitter. Det är ingen mening med att hymla att jag kände mig lite vilsen när Avenyn Ale inte fick det beröm jag tycker den är värd. Inte någon sågning vid fotknölarna och enstaka positiva röster men i generella drag en allt för snäll öl. Hoppsan, så tycker inte jag och jag är glad att den numera är ordinarie på Bolaget. Poppels ESB rönte ett liknande öde men mera välförtjänt medan mina åhörare var mera överens med mig om att Poppels Brown Ale är en riktigt bra öl och sedan gled prat in på vad en Brown Ale är egentligen. Våra erfarenheter i Sverige är ju inte så stora ännu.

Per, Josh, Nat och Ben i nakgrundenAndra flighten var Dugges High Five, Beerbliotekets DIPA Nelson Sauvion samt Poppels APA med den senare som klar favorit. Renjäst, trevligt bett utan att bli för mycket käftsmäll, välbalanserad, fin arom. Lovorden, om inte haglade så duggade i alla fall tätt för att använda för staden lämpliga liknelser.
Avslutningen blev svart givetvis med Ocean Arbetarporter och Beerbliotekets BIPA. BIPA är inte en helt övertygande ölstil men denna var vi överens om höll bra kvalitet. Lätt, fräsch som ipor ska vara men ändå det tunga. Själv gillar jag svartavinbärsaromen hur bra som helst. Oceans Arbetarporter har jag druckit många gånger på Järntorget och då från fat. Jag är inte helt säker men jag tror att det var första gången på flaska men den var sig lik. Många med mig höll den högt även om några tyckte att den hade lite för mycket tunga alkoholer.

Summerar jag ihop det så var det riktigt roligt att få vara ambassadör för svensk öl för en kväll. Jag hoppas att få göra om det flera gånger i framtiden. Om nu någon från något bryggeri läser detta så hör gärna av er om ni vill att jag ska presentera eran öl i England.

 

Kommentera

