Bruichladdich Cuvee-serien, del 1

Vad är sannolikheten att om jag blandar sex stycken sampleflaskor märkta A till F. Drar upp tre av dem och ställer i ordning från vänster till höger att jag får A – B – C? Strunta i att räkna ut det för det var det som skedde när jag provade de tre första i Bruichladdich serie. Jag vet inte om de har lanserats i Sverige, jag provade dem som samples men Bruichladdich har haft flera andra buteljeringar på bolaget.

Det är riktigt roligt att sitta med tre i grunden lika sorter som sedan har slutlagrats på vinfat från olika Bordeauproducenter. Min kunskap om vin är för dålig för att kunna säga något alls om vinet men jag gissar att det trotts allt är ganska liknande viner. Färg och karaktär på whiskyn skiljer sig inte åt lika mycket som till exempel Glenmorangies slutlagringar. En förklaring hade givetvis kunnat varit kontakttiden men jag tror att vi har betydligt mindre skillnad i faten här. När jag summerade ihop poängen så var det ganska lika men samtidigt en tydlig vinnare. Häng med.

Utseende: Alla tre är ganska lika i färgen med Cuvée C som lite ljusare bärnsten än de övriga. Tårarna är väldigt lika på alla tre men även här skiljer sig C lite genom att vara ett uns segare.
Doft: 19, 21 respektive 20 poäng
Cuvée A har en klassisk whiskydoft om jag nu får uttrycka mig så. Väl balanserad med ekkaraktär, lätt fruktig, doftar säd/gräs. En liten försiktig rökighet. B drar iväg mera och blandar oljigheten med lite mera smörkokta grönsaker än sädighet, fruktigheten finns där men här med en kaffetouch snarare än rök. B har mera karaktär definitivt än A och Cuvée C hamnar lite emellan. C har en något fylligare karaktär med mera citrusdrag på fruktigheten men vi drar oss tillbaka mot de klassiska whiskykomponenterna ek och vanilj.
Smak: 20, 22 respektive 20
En bestämd och distinkt smak hos A. Frukterna mörknar, lite torrare än jag hade väntat. B är riktigt trevlig i smaken med sötma, körsbär, moreller som kompletteras av en pepprighet. C är mera krämig än stram och det blir en liten missmatch som drar ner till 20 poäng. Inget större fel men den lyfter inte upp till Cuvée Bs höjder. Fruktig, lätt kryddig och ekkaraktär även här.
Eftersmak: 20, 20, 19
Lång härlig lång eftersmak hos alla tre. Cuvée A ligger på det klart torra stadiet och B skickar in en ocean av ekighet vilket blev lite för mycket för mig.
Sammantaget (Komplexitet): 19, 20, 19
Trevliga och intressant whiskys alla tre och jag ser redan fram mot att testa de övriga tre. Jag har försökt dra isär poängen något för att särskilja dem åt men det ska påpekas att det handlar verkligen om nyanser, inte mycket annat än nyanser. Jag dricker hellre någon av dessa varianter än standard Laddie 10 men jag vill nog inte gå mer än 50-80 kronor i pengar för att göra det.

Bruichladdich Cuvée A: Pauillac (Chateau Lafite) 16 yo, 46% – 78 poäng

Bruichladdich Cuvée B: Pauillac (Chateau Latour) 16 yo, 46% – 83 poäng

Bruichladdich Cuvée C: Margaux (Chateau Margaux) 16 yo, 46% – 78 poäng

 

Kommentera

