Let the good times start Tio år är la inget för ett bryggeri?

Häller upp i glasetJag förstår att ni verkligen har lidit helvetets alla olika kval medan jag har haft i det närmaste bloggtystnad sedan mitten av januari men nu kan ni andas ut för nu är jag tillbaka. Jag bubblar av nyheter från London, The Five Finest, mässor, whisky, planer och massa annat men så väljer jag att skriva om en dansk öl istället.

Nørrebro Bryghus med Andes Kissmeyer i spetsen drog igång sitt lilla bryggeri i Köpenhamn. Om Nørrebro X är bryggt där eller på det stora bryggeriet som kom i drift för 2005/2006 som ligger i Hedehusene, halvvägs till Roskilde från Köpenhamn vet jag inte men det är i alla fall det senares tio-årsjubileum som firas med ölen.

Ölen är mörk svart med tungt, cappusionofärgat skum och inger förhoppningar om en mäktig öl. Aromen är tungt söt med torkade frukter som rullar runt och allt känns, aningen mäktigt. Smaken är ännu tyngre och det härliga fruktiga smakerna tyngs ner en aningen av allt för mycket sötma till svampstuvningssmörgåsen jag äter. Jag tar en klunk till men Nörrebro Brygghus X, flaskaneftersom det inte finns någon slags friskhet i ölen så väntar jag med den och dricker istället vatten till maten. Kanske borde jag ha prövat något mindre mäktigt? Jag låter ölen bli kvar i glaset och tar sedan det med mig upp när jag sitter och läser godnattsaga för sonen och nu kommer den bättre till sin rätt. Små sippar som får luftas rejält skapar massor av härliga smaker. Rostade toner, försiktiga örtiga inslag från humlen, röda bär och en väldigt förvånad son som får höra inte bara ett kapitel utan två kapitel i go’natt boken. Bara för att far Nörrebro Brygghus X, flaskanska få njuta lite till av ölen.

Jag skulle gärna pröva denna igen om jag fick tag på den. Jag funderade lite på hur man ska katagorisera den. Fruktig, söt och svart torde bli en porter men jag tänkte faktiskt mera på tyska dubbelbockar om än med mera kropp. En mycket blandad 8 poängare gav jag den men jag vet att ni inte fäster någon större vikt vid mina poängsättningar och den här gången gör ni rätt i detta. Pröva den om ni får chansen.

 

2 reaktioner på ”Let the good times start Tio år är la inget för ett bryggeri?

Kommentera

