Skands Porter

Skands Porter och HattenJag har prövat två stycken öl från Skands. Humlefryd, Tæppefald. Den senare har jag skrivit om men Humlefryd prövades i största allmänhet hemma hos min far. Alla tre flaskor na är sedan besöket i Köpenhamn under oktoberlovet förra året. När jag nu satta mig ner för att pröva Skands Porter så var jag skeptisk av den enkla anledningen att jag hade blandat ihop Skands med Gavnøbryggeriet vilkas öl jag inte har uppskattat. Nu var det inte så och jag hade oroat mig helt i onödan. Mörkt rödaktig ton i denna tillsynes svart öl. Ett medium skum som långsamt försvinner och lämnar bara en liten rand. Lätt rostade toner, aningen jästig, söt och brödig i all sin maltighet. Smaken domineras av sötma och kompletteras med kaffe och något brända toner. Beska är försiktig. Inte någon massiv öl men mycket robust och jag gillar den även om sötman kan bli lite mycket. Jag gissar att den skulle passa riktigt bra till en massiv chokladkaka. 8 poäng bestämde jag mig för till slut.

Kommentera

