Jag är väl inte riktigt den vanlige målturisten kanske

The GlenlivetJag har inte varit på enormt många standardturer på destillerier och det ska direkt sägas att jag inte har varit hos Glenlivet men jag har ändå en känsla av att det har gjort sig förtjänta av utmärkelsen ”Best Visitor Attraction 2013” som delades ut av organisationen Visit Scotland. Från deras minsta rundtur som tar en dryg halvtimme och avslutas med ett glas Glenlivet (och som dess utom är föredömligt gratis) till deras tredagars whiskyskola så erbjuder de många möjligheter till bra val. Jag var på väg dit för några år sedan och det som lockade mig då var de vandringsleder som finns utmärkta i närheten. Jag gillar saker som att vandra i George Smith’s fotspår. Har man så mycket fantasi kvar som jag har så blir det lätt en underbar upplevelse även om det Skotska vädret skulle visa sig från sin sämre sida, solsken alltså.

40 000 besökare per år låter inte helt överbelastat heller. Utslaget på året blir det inte mycket mer än 110 personer per dag. Givetvis är det mera koncentrerat till sommardagarna men dessa kan man kanske undvika.

Kommentera

