Två härliga böcker

image

Min fru har varit och rensat bland böcker och hittat två underbara saker. Dels är det en med mestadels bilder. Bilderna är tagna av K W Gullers som är okänd för mig men bara på grund av min egen okunnighet. Han är bland annat förebilden till Stieg Trenters Harry Friberg och han har enligt wikipedia spelat en stor roll i svensk fotografisk historia. Hans bok är alltså mest bilder men tidstypiska sådana vilket ger en fin känsla till boken. Mycket klassiska turistbilder uppblandade med bilder från stålverk, industrier, färjor och vardagssysslor. Precis det England som jag älskar och söker när jag är över. Det England som finns så klart framträdande i C. Christies böcker eller skymtar som en svunnen tid i Morden i Midsommer.

Den andra boken är från 1961 och heter The Batsford Colour Book of England. Den första heter för övrigt kort och gott England så båda böckerna behandlar alltså bara just England. Lite roligt i sig bara det. Batsford har givit ut senare böcker under samma title men denna är sammanställd av Jack Simmons. Om det är samme Simmons som har skrivit massor av böcker om Englands järnvägsnät vet jag inte men en trevlig bok även denna. Jag har bara bläddrat i dem ännu men jag har redan nu sett ut en Thomas Hardy’s Ale ´07 som sällskap när jag ska dyka in i dem ordentligt, troligen på fredag. Eventuellt blir det en Batemans Vintage Ale istället eller en Partizan Barley Wine eller varför inte den sista Imperial Brown Stout från The Kernel. Jag ska ju åka över i februari igen.

image

Kommentera

