Juraprovning på SB&WF

Det blev en annorlunda och väldigt trevlig provning med Scott Miles från Juradestilleriet. Visste du att det finns 5000 stycken hjortar på Jura, ön du vet som ligger bortom Islay. Om du hade varit med på provningen så hade det troligen inte undgått dig. Scott själv var väldigt fascinerad över detta och det faktum att de bara är knappt 200 personer som bor ute på ö. Själv är han inte en av Diuracharna (öborna kallas för Diurach och jag försvenskade ändelserna lite) Även om han har sitt kontor i Glasgow och dessutom ägnar en hel del tid att resa runt i främst Europa så blir det givetvis en och annan resa över sundet och han pratade sig väldigt varm om platsen Jura.
Scott MilesProvningen inleddes på sedvanligt skotsk maner med att prata om destilleriet men utan bilder. Mycket runtomkring information men även lite om whiskyn och produktionen. Där efter började vi pröva och det var nu man valde en egen väg att gå genom att ha parat ihop de olika whiskybuteljeringarna med olika öl. Ett roligt grepp på en öl och whiskymässa tycker jag.
Vad fick vi pröva? Om jag det visste säkert. Jag kan bara le lite bistert åt mina egna otillräckliga anteckningar och fundera på varför jag inte skrev ner ordentligt. Lite gött faktiskt att det är just ölen jag inte skrev ner. Ur minnet vet jag att vi prövade Napa Smith, Paradox Jura Cask samt Aecht Schlenkerla Rauchbier. Problemet är att Napa Smith inte är Wicked Wines märke (TOMPs) och det var öl från Wicked Wine på provningen. Det är jag ganska säker på. Nu spelar det egentligen inte så stor roll vilka öl som var tänkta till vila sorter för jag kvaddade allt genom att korstesta alla sexton kombinationerna och ska man dra någon slutsats så är det att en så kraftig öl som Paradox inte ger tio-åringen ens en liten chans. Paradox öppnar upp för alla kantigheter och otrevligheter som tio-åringen har och blir en katastrof. 16 åringen å sin sida klarar sig bra både till Paradox som den var tänkt för och till den smörkolaaktiga engelsmannen vi hade. Bra whisky med många möjligheter. Testade den till humligare IPA också. Även då funkade. Till rökölen så blev det ingen kraschlandning men rökölen trivdes bättre ihop med de mera oborstade yngre förmågorna. Ihop med den rökiga Prophecy så slår det över om man har den rökiga Prophecy. Inte för mycket rök men för många olika typer av rök. Det korvsöta från bokrökmalten missar helt i kombination med det torrare torvröken.

Riktigt rolig provning, min första öl och whiskyprovning men inte min sista, det kan jag garantera.

Craft Beer och Jura10-åringen Origin – Lite ekig och träig. Honungsötma, lite rostade toner med drag mot kaffe, fruktig men framförallt lite ekig och träig som drar ner betyget. Synd att detta är allt för mångas ingång till Jura vilket i värsta fall hindrar dem från att gå vidare. (75 poäng)

12 åringen Elexir – Sötma, fruktig, toffe och lite russin. En whisky som har en bra helhet även om den har sina oborstade sidor. Ett tydligt steg upp i harmoni från Originalet räknat. Betydligt bättre! (81 poäng)

16 åringen Diurach’s Own – Spännande smaker och oväntat trevlig whisky som är inställsam från början. Mycket sherry, vanilj. Lätt mineralton med en lätt rökighet i eftersmaken. Fruktigheten är mera mot citrus här än de gröna äpplen som yngre förmågor visar upp. (85 poäng)

Jura Prophecy – Betydligt mörkare i tonen. 90% first fill bourbon barrells balanseras upp av 10% sherryfat. Sötman finns där och sedan kommer det läder, choklad, nötter och kaffesmak. Riktigt lovande rökig whisky. (84 poäng)

Kommentera

