En mycket inspirerande kväll

Att få träffa andra hembryggare och dricka hembryggd öl, kan det bli bättre. Egentligen var det inte alls bra, jag har nämligen inte alls tid att brygga öl hemma. Det första jag gjorde när jag kom hem var dock att plocka fram en enliters e-kolv som jag ska sterilisera (så gott jag kan, med värme i ugnen. Jag tvivlar på att det blir sterilt men det duger åt mig) och sedan börja odla upp någon jästkultur. Jag vet att man inte ska använda gamla råvaror men även den regeln kommer jag bryta mot. Jag bara längtar efter att få lyssna till jäsbubblorna.

Vi skulle ha varit tretton kring bordet men som tur var så uteblev en person och vi kunde sluta oroa oss. Konversationen på en ölbryggarträff är lite annorlunda mot den på ett femtioårskalas. På båda två ställena träffar man gamla bekanta men också nya bekantskaper. På femtioårskalaset, och många andra tillfällen så börjar man med att kolla av vad folk jobbar med, familj eller eventuellt gemensamma bekanta. Här går man rakt på viktigheter som vad man har för bryggverk, favoritmalter och vilka humle man har använt på senaste tiden.

Hedersgäster var Ida och Peter från Electric Nurse som berättade om sitt bryggeri, sina kontraktsbryggder som kommer på Bolaget samt att de bjöd på hembryggd öl. Där efter klev vi en trappa upp och började hugga in på mat och mera öl. Ginger IPA från Mössebergsparken, jag plockade fram min Jaktsäsong (saison) och vi fick smaka en dubbel från Töreboda. Maten då? Kanske av visst intresse men definitivt sekundärt. Det var olika röror, en ostpaj, laxspätt, kyckling, fyllda champinjoner och riktigt goda saker.

Vi fortsatte att prova öl, bland annat en grumlig pale ale, banan flourlacks doftande humlebomb och en brÖLopps öl som var buteljerad bara med 25 cl i varje flaska för att det skulle räcka till alla på bröllopet. (Vilken tur att det blev några flaskor kvar till oss) Roligt att brudgummen (och kanske bruden, lite osäker här) hade bryggt sitt egna öl till bröllopsmiddagen. Vi hade även tre sorters ost. St Agur, 1878 Reserva och Munster. Till detta plockade vi fram Gudhems Dubbel, en golden ale och en barley wine typ av öl och provade kombinationer. I min smak var alla tre ölen bra men ingen av dem tillräckligt rund för att passa riktigt bra till ostarna. Inte dåligt men inte fantastiskt. Fantastiskt blev det istället när Mylingen kom fram. Kvällens höjdare för min del i form av en barley wine från Lidköping. En veteöl och en stout senare fick jag packa ihop och dra mig hemåt. Även om det kändes avlägset just då så fanns det en morgon dag att tänka på. Tack till alla inblandade och då speciellt till Veronica, Tobias och Daniel som fixade inför träffen. Jag lär återkomma om jag bara kan.

Kommentera

