Efter en ölprovning

Ikväll körde jag andra provningen på Vilhelmros Gårdscafé. Det är så mysigt att hålla provningar ute i växthuset och ikväll var det tillräckligt svalt för att tända brasan. Det höjer nivån på provningen ett par snäpp faktiskt. Att sedan sitta kvar och prata öl, äta pizza och bara mysar gör ju inte jobbet tyngre. Sedan då? När man kommer hem så kan det vara svårt att bara krypa ner i koj direkt. Vad varvar man ner med. Det är väldigt olika. Ofta blir det något istil med vad som har provats. Framförallt de gånger jag inte kan smaka själv under provningen. Andra kvällar vill jag ha något att runda av med och då blir det inte sällan Imperial Stouts. Ikväll, med Englandstemat ringande i öronen blev det irländsk folkmusik och Redbreast 15y. Det är nästan så jag skulle kunna dricka mig helt berusad på Redbreast 15y, mjuk rund, sötman, sädigheten och inte minst balansen. Christy Moore, Pogues, The Wolfe Tones, The Dubliners allt tillsammans får mig just ikväll att drömma om den gröna ön och minnas en massa underbara minnen där ifrån.

– Tåget från Kilkenny mot Dublin, vi frågade om och om igen den rödhåriga femåriga flickan med en rejäl glugg mellan tänderna frågor som hade 13 som svaret. Törtheen med en lässpning och ett stort fräkningt leende, har nog aldrig skrattat så hjärtligt åt någons dialekt.

– Den drygt 70-åriga gubben som slog mig på käften för att jag drack protestantwhisky (Jameson) när han nu bjöd.

– Dimman i Conor Pass i närheten av Dingle

– Vyerna vid Glendalough

– Guiden vid Newgrange som har sin egna teori om vad det står på entrestenen ”Hello and Welcome to Ireland”

– Den magiska kvällen när delar av The Dubliners plötsligt dök upp på puben och spelade musik och den ännu mera magiska kvällen i Doolin med betydligt mindre kända musiker men ack så underbart med Uilleann pipes i solnedgången nere vid hamnen

– Irelands bästa fish ‘n’ chips i Sneem och på riktigt i Kinsale.

Listan kan göras lång och det finns bara ett sätt att bota irlandslängtan… boka biljetter men i väntan på detta så får ett glas Redbreast duga gott

Kommentera

