SMWS 38.17 Caperdonich

Recension av den första whiskyn för sommaren, eller i alla fall sedan efter midsommar. Två stycken provade jag och även om jag inte satt toppbetyg på någon av dem så smakade de väldigt gott.

Ljus, tunn färg. Vittvinsfärgad fast utan den gröna tonen som vita viner ofta har. Smala, långa tårar rinner utmed glaskanten, Medelsnabba. Fruktig arom med en del av det jag kallar finkel. Råa aromer alltså. Päron, unga frukter, maltig. Ganska fin i aromen men för opolerad. Smaken bidrar med vanilj, lyfter upp päronkänslan. Det blir lite mera whisky, du vet den där njutningsbara drycken utan allt för många ben, över aromen med en skvätt vatten. Jag gissar att jag plockar ned den till cirka 35%. Smaken är stillsam, lätt ekig, och lite försiktig, på gränsen till tam. Pepprig, vanilj… Eftersmaken är tom, kort och lite klibbig och whiskyns svaghet. Eftersom den är kort så stör den inte men man saknar en härlig finish på klunken. Whiskyn som helhet är väl sammanhållen och varje dels styrkor binder ihop det hela till en riktigt acceptabel dram. Jag ger den 80 poäng

 

Kommentera

