Jag fattar som vanligt ingenting

Vad skönt att jag fick en hel hög med pressmeddelanden från Sveriges Bryggareförening som handlade om bryggerier och om öl i samband med Ölets Dag. Oftast när det dimper ner handlar det om gränshandel och skatter. Och det är massor jag inte fattar i detta. Så jag satte mig ner och räknade lite. Eftersom jag gillar Mariestad Export och senast nu blev erbjuden av en bekant att köpa ett flak billig (jag tackade nej, mest för att jag inte vill dricka så många Mariestad men även för att det faktiskt inte är lagligt) Han ville ha 150 kronor för ett flak och jag började fundera lite över detta. I extremfallet får jag ju 2-3 öl på bolaget för det priset och här erbjöds jag 24 burkar. Inga jämförelser mellan ölen i övrigt men två, tre öl mot 24 stycken, inte konstigt att vissa väljer Puttgarden som inköpsställe.

Enligt http://www.rostock.bordershoppa.se/border-shop/puttgarden/sortiment/ol-og-cider/ol-svensk så kan man få köpa 24 st 33 cl för 93,90 k. Detta ger ett literpris på 11,65 kr. Jämförelsen med Systembolaget har inga 33 cl burkar så jag jämförde med med en burk på 14,90 kr och då landar literpriset på 29,80 kr. Drar man av momsen så sjunker priset till 23,84 kr. Alkoholskatten ger sitt bidrag och utan den så är vi nere på 15,042 kr. Systembolagets påslag är 85 öre samt 19% rörligt påslag. Kvar blir 11,92 kr per liter för bryggeriet vilket är lite mera än literpriset är i Tyskland med affärens påslag, moms och tysk alkoholskatt. Har jag räknat fel eller säljer Spendrups ölen billigare till de Tyska butikerna än till Systembolaget? Anpassar de sig till rådande prisläge i Tyskland kanske?

Någon stans på vägen har jag säkerligen räknat fel eller missförstått allt. Annars säljer Spendrup ölen med betydligt högre pris till Systembolaget än till gränsbutikerna. När jag fick ett av dessa pressmeddelanden med Cecilia Giertta, verkställande direktör hos Sveriges Bryggerier, som pratade om den förhatliga gränshandeln så skrev jag och frågade om var jag räknade fel. Här är hennes svar.

 

>>http://sverigesbryggerier.se/olfakta/

 

>>Hej fördelningen ser du under den här fliken.

 

>>Vad bryggerierna får betalt vid gränshandeln har jag ingen aning om, det är affärsmässiga >>uppgörelser mellan resp bryggeri och köparen.

 

>>mvh

 

>>Cecilia Giertta

>>verkställande direktör

 

Inget solklart svar, absolut inget om var jag räknade fel utan bara ett nytt exempel som inte helt onaturligt stämmer med deras tes om det svenska systemet som den stora boven. Konstigt nog reagerade jag inte alls först utan det var först nu när alla pressmeddelanden om Ölets Dag kom som tanken slog ner hos mig. Skönt att det äntligen kom lite pressmeddelanden den vägen som handlade om de positiva delarna av öl och inte bara ekonomiska. Oavsett om man använder sig av mitt räkneexempel eller av organisationen Sveriges Bryggeriers beräkningar så blir sluttanken den samma. Sluta prata pris, skatt och påslag. Bryggerierna får ju som minst lika mycket betalt om de säljer via Systembolaget eller via Tyskland (eller tom mera om jag räknar rätt) så om de nu tycker så illa om gränshandeln, den svarthandel den ger upphov till o.s.v., sluta då för tusan upp med den och börja istället att prata känsla, upplevelse, smaker, aromer, lokalproducerat, ekologiskt, hemvänt och inte minst upplevelse. Jag menar, om man som bryggeri får lika mycket betalt av Systembolaget för ölen som av Bordershop kan man väl välja att bara sälja där. Givetvis finns risken att man tappar i volym men min egna tes är att öldrickare i allmänhet är väldigt märkeslojala. Svenskar ker svensk öl, danskar dansk och tyskar tysk. Och om man slutar upp att vara en del av problemet gränshandel så vinner man i alla fall trovärdighetspoäng i mina ögon när man vill diskutera ungdomsfylla, langning, svarthandel och andra problem kopplade till gränshandeln.

Om nu någon av er läsare kan tala om för mig var jag räknar fel eller tänker fel så gör gärna detta

Kommentera

