En mycket lyckad mässa – Del 1

Kön, GbgmässanDe må ha varit logistiskt kaos under fredagen i Göteborg och En öl och whiskymässa. Jag lider verkligen med de som hade laddat och som inte blev insläppta. Att ha bokat hotellrum, ev. Tagit ledigt från jobbet, stått i kön i flera timmar och sedan ändå inte kommit in. Tråkigt är givetvis bara förnamnet och jag lder med dem. För egen del var det en av de bästa mässorna. Mässor handlar om att träffa folk och jag träffade massor med intressanta människor. Branschfolk från Sverige och från Storbritannien, vanligt folk och helt insnöade personer, bryggare och destillatörer, bloggare och icke bloggare.

Malcolm WaringHela äventyret började med en pressträff anordnad av Berntson Brands på båten Valkyria. Pulteney hade skickat över Malcolm Waring, destillerichef, till mässan. Han var klassiskt uppklädd i kilt och levererade de klassiska skämten men visade även en öppenhet som värmer och glädjer när man pratar. Själva pressträffen höll skotsk standard. Han började med att beskriva destilleriets läge och lite om vad som gör deras sprit så unik. Han lyfte fram pannornas form och skämtade sedan om hur vindarna ger sältan. Sedan provades i rask takt 12,17,21 och 30-åringarna. Kanske borde man inte bli förvånad men ändå blev jag det lite, whiskyn serverades i stadiga, bredbottnade tumlarglas som man absolut inte kunde beskylla för att locka fram whiskyns alla underbara toner. Mycket av Pulteney historia kunde jag men lite nytt lär man sig alltid. Till exempel var det nytt för mig att hela staden var torrlagd mellan 1922 och 1947.

Johan SpendrupEn annan inspirerande person jag träffade var Johan Spendrup. Vi pratar ofta om Gotlandsbryggeriet lite nedlåtande som det stora opersonliga Spendrups försöka att rida lite på microölbranschen. Att säga att de leder utvecklingen är väl att ta i men att det är mycket mer än bara ett sätt att behålla greppet visste jag sedan tidigare. 2009 var jag med familjen på Gotland och då passade jag p att besöka bryggeriet. Ett mycket vackert bryggeri med öppna jäskärl och vackra kopparvörtpannor. Jag prövade några öl jag har missat. Dels Wisby mörk som är en dunkel med lite modernare tysk humle. Johan pratade om eukalyptustoner pratade han om och jag kan knappt stava till det än mindre hittad det men det luktade inte tysk humle. Sorten man hade använt sig av var Polaris från Hallertauområdet. En ny sort som hade funnits på marknaden i cirka två år och enligt Johan så kan vi nog förvänta oss en hel del nyheter av det slaget från Tyskland. ”-De måste för att svara upp mot övriga världen” enligt bryggmästare Spendrup. Att även Gotlandsbryggeriet ska utöka var känt sedan tidigare men att de även tittar på att kunna mälta själva var nytt för Lilla London tappas uppmig. Gotlänningarna håller på att nischa in sig rejält. Man har kontrakt med spannmålsbönder också så att man kan få bestämma vilken sorts korn som odlas. Idag köper man kornet av bönderna och sedan har man någon annan att mälta, ofta i Finland, deras ”Bulldog Pale Ale”-malt.

På gång sedan länge har Göteborgs Nya Bryggeri varit och deras Stark Pilsner har jag prövat, mest med en axelrykning. God öl men… Nu breddar de sig och kommer med Lilla London, en bitter i klassiskt engelskt stuk med fin, smörkolaaktig, jordig, källardoftande arom. Medium till tunn kropp, hög kolsyra och en beska i det starkare och lite strävare registret. En bitter med en bitter twist om man uttrycker det så.

 

Kommentera

