Påskölen – inget för mig i år

Det är bara att erkänna direkt. Jag hade inget ordentligt engagemang i år för Påskölen. Det var liksom inget som fick mig att trigga igång i år. Jag har bara prövat Sigtuna Dark Easter och S:t Eriks Mathias Dahlgren Påsk Öl. Den senare var en besvikelse utan att jag riktigt kan sätta fingret på vad jag saknade. Lite för söt, murrig och inte alls så elegant som jag hade tänkt mig. Jag tror att förväntningarna på ölen spelar en väldigt stor roll i min dipp av den.

Sigtuna Dark Easter
En mäktig, massiv öl som passade mig så mycket mera. Till klassisk påskmat med Janzons Frestelse, prinskorv, rökt lax, ägghalvor och så vidare så stod denna ölen upp som ett kompletterande inslag. Inte bara något som passade bra till utan med sina brända smaker, sin humlebeska bidrog till att utveckla smakbilden lite ytterligare. Mycket fyllig öl utan att arbeta med sötman allt för hårt. Istället har vi karamelliga toner, blandat med lite grönare smaker från humlen och inte minst en krämig kolsyra som ger ölen både komplexitet och balans.

Era egna åsikter om påskölen i år? Vad missade jag och vad missade jag inte?

Kommentera

