Islay Mist

Islay MistFortsätter på det rökiga temat när det gäller whisky. Det finns mer än bara maltwhisky och visserligen är det inte bara snobberi som gör att malten har högre status utan det finns en del fog bakom det. Islay mist är i grund och botten Laphroaig men eftersom maltenwhisky ansågs lite för kraftig för att serveras på John Granville Morrisons, blivande Lord Margadale, 21-årsdag så skapades denna deluxe blandwhisky. Vi har karaktäristisk rökighet men lite tunn kropp, smakar aningen spritigt vilket inte gör att jag tycker närmast att orginalet är mera prisvärt? Tänker på det klassiska skämtet om gubben på parkbänken som inte tyckte att det gjorde så mycket att priset på mjölken hade höjts med tio öre. Det blir inte många kronor på ett år. Tur att det inte var brännvinet. Givetvis spelar priset roll om man ska konsumera mycket men med min årsvolym för whisky så är jag inte särskilt priskänslig. Fruktig arom med tydliga inslag av hav men inte riktigt båttjäran. Svaga toner sherry gissar jag mig till. Den blir inte angenämare med vatten utan mera stickig och bråkigare. Bäst utan vatten alltså vad det gäller aromen som är intensiv och ettrig. Smaken är frisk och lätt vilket inte kan vägas mot originalet utan jag konstaterar bara att det är en helt annan typ av whisky när man kommer till kropp och smak. Det är inte bara sädeswhiskyn här som ändrar karaktären utan de procent speysidewhisky som också finns med. Fruktigheten kommer definitivt här ifrån. Sötman finns där och i eftersmaken kommer kryddigheten och en trevlig lång sherryfas.

Sammanfattningsvis så tror jag att det största problemet här var att jag jämförde den med Laphraoig. Dumt att jämföra så där. En trevlig whisky, en som inte ska vattnas och som kanske inte kommer att vara någon favorit men ska man t.ex. ha kalas och vill dra ner kostnaden något eftersom man vet att fokus inte kommer vara på drycken så blir den ett bra alternativ. 79 poäng fick den av mig

Kommentera

