Februarisläppet, aningen sent kan man säga

FebruarisläppetVissa öl kostar mer än andra och då är det bra att vara flera som delar på kostnaden så man kan testa. Att det dessutom är väldigt mycket roligare att prova öl ihop med andra gör inte upplägget sämre. Ska man leta efter någon baksida så är det pysslet att få ihop ett tillfälle att träffas. Vi var denna gången fem stycken som bestämde oss för att träffas och prova utav nyheterna som släpptes 1 februari. Den initiala planen var att testa av det som släpptes i Skövde som är en av de fyrtiotalet butiker som får del av småpartierna. När vi sedan hade sammanfört våra önskelistor så blev det bestämt att vi skulle beställa och då får man vänta lite. Mera väntan blev det på grund av sjukdom och sportlov och nu hade mer än halva månaden gått innan vi kunde samlas men äntligen var det dags.

Uppställningen bestod av Nils Oscar Celbration, Vuur & Vlam, La Binchoise XO, George!, Bourbon County Brand Stout (2012) samt Paradox Isle of Arran. Låt det roliga börja.

Nils Oscar Celebration
Celebration är vackert bärnstensfärgad med medium skum. Tungt maltig, värmande alkohol, fruktig, knäckig arom, lite torkade russin, pumpernickel och vört. Mycket att sniffa på och njuta av.

Mastig och värmande i smaken. Viniös med oväntat lätt kropp med tanke på smak och arom. Lagom beska som många säkerligen skulle kalla medium men som tilltar i eftersmaken och bidrar att rensa upp bland smaklökarna. Jag gav den 8 poäng och tänkte att den säkerligen blir bättre av att vila lite, då läste vi på etiketten att den var buteljerad i maj 2011 så, tja jag vet inte. Den har ju blivit lagrad redan. Det finns bara ett sätt att ta reda på det. Spara och pröva!

Vuur&Vlam
Inte så mycket eld i denna. Snarare lite slött eftersläckningsarbete. Detta var en enkelspårig öl. Jag har läst på nätet om att folk fått öl från två olika bryggbatcher och jag gissar att en från december hade varit bättre. Med så lite maltkropp som denna hade så lever den högt på sin humlefräschör men den hade just vår flaska tappat. 6 poäng med en reservation för att jag tror att det finns betydligt godare Vuur&Vlam där ute.

La Binchoise XO
Detta är en vacker och spännande flaska. Armangacfat hör knappast till vanligheterna för slutlagring heller. Disig, bärnstensfärgad öl stämmer inte med min förväntning på ölen med tanke på flaskans form och design. Jag hade velat haft en blank öl men… Redan i aromen få känner man att det inte är vilken öl som helst. Spännande, lite småkonstig och tunn. Allt på en gång. Smaken är fruktig och bjuder på oväntat mycket körsbär. Sötma och svagt av alkohol vilket inte är förvånande med tanke på de 12,0 volymprocenten. Väldigt tunn kropp, låg beska och inte självskriven som en favorit. Sötman avtar i eftersmaken. Jag ger den försiktiga 6 poäng men har liksom på känna att den inte riktigt kom till sin rätt här och nu. Eftersom det är en stor flaska föreslog jag att vi skulle spara av den och dricka efter de tunga sakerna

George by Mikkeller
Soja!!! Både på gott och ont helt enkelt så är soja det klart dominerande minnet av ölen. Detta som borde ha varit så bra, enligt Ratebeer t.ex. Nåväl så är det inte alltid. Kolsvart, seg vätska som har hög viskositet. Klibbar fast vid glaset. Sniffar på den och känner alkohol, ek, kaffe och så den alsmäktiga sojan som får mig att tänka på grillat. Len, mjuk, tjock munkänsla. Härlig öl att dricka. Smak av kaffe, trä, mörka torkade frukter. Väldigt söt inledningsvis men torrare mot slutet och mera spritig och med lite maltbeska. Åså, javvist lite sälta från sojan. Jag vet inte riktigt hur det gick till men 7 poäng hamnar den på. Detta även fast jag inte är helt nöjd med den. Kanske för att jag vet att andra godsaker väntar.

Cuba ser förvånad ut
Så här förvånad såg Cuba ut tills han kom på att det var fel vinkel på flaskan och att det var därför som det rann utanför.

Bourbon County Brand Stout (2012)
En legendarisk öl redan som jag faktiskt inte har smakat innan. Jag blir helt förvirrad bara jag tittade på Ratebeer efteråt. Jisses vad många varianter det fanns på den ölen. Jag vet knappt vilken det var vi drack.

Kolsvart sak med småbubbligt skum som inte överlever så länge. Stor, viniös, mäktig arom med tydliga bourbon influenser. Choklad, lite småaggresiv med sin läder och tobaksinriktning, vanilj och fruktig alekaraktär. Härlig eftersmak. Ihop med det andra som jag smakade så hamnade den på 8 poäng. Betydligt bättre än Mikkeller trots att jag bara gav en poängs skillnad. Jag har svårt att sätta fingret på vad det var som jag hakade upp mig på men kommer tillslut fram till att det var själva helheten på ölen. Med det utseendet och munkänslan så hade jag velat haft ännu mera att lukta på, mera russin i smaken och mera murrighet. Bra öl men inget underverk, inte denna kvällen.

Paradox Isle of Arran
Här har vi en drickvänlig öl på 15%. Det blir en paradox i sig att tycka att det är en av de bättre egenskaperna hos en så alkoholstark öl, framförallt när jag precis har dragit ned betyget hos en annan öl för att den inte hade tillräckligt med sniffarkaraktär. Det är alltså inte denna ölen heller utan denna ska njutas i klunkar. Doftar gör den visserligen, whisky, vanilj, choklad, spritighet men det är ingen komplexitetsbomb vi har att göra med. Smidig munkänsla, den är lite tunnare än jag kommer ihåg den fast det var flera år sedan och en annan batch. Distinkta smaker av torkad frukt, bröd, rostad malt, choklad. Distinkt, renodlat, drickvänligt och så kommer den lite bittra slutklämmen och städer upp i gommen. Underbart trevlig att dricka. Bra att den kom efter de andra ölen. 9 poäng till BrewDog och deras fingertoppskänsla för ekfatslagring.

Å så tillbaka till La Binchoise, skulle den falla som en sten till marken med sin tunna kropp. Nej, den bärs upp av sin fina fruktighet, den smygande körsbären och den tunna spritigheten bidrar bara till hinkabilitet utan att förstöra. Det känns som en riktigt bra öl att ha på efterfest, ja, inte själv då utan dela den mellan många. Jag höjer den till 8 poäng.

Svarta öl

 

Kommentera

