Lite saker som aldrig blev ett helt blogginlägg

Det lutar åt att även Skövde kommer få sitt egna bryggeri. Bryggeri Nordstjernan lade ner verksamheten för gott i mitten av 60-talet och hade då sedan 1960 bara producerat läskedryck. Andreas och Niklas Larsson samt Svante Andersson driver flera resturanger i Skövde, Jönköping och Oslo. Ölen ska i första hand säljas i dessa resturanger men sedan får man se om man ska sikta in sig på Systembolaget.

Är du sugen på att gå med i en whiskyklubb, kanske få pröva lite sorter du annars inte skulle kosta på dig. Vill du träffa andra likasinnade? I New York finns det sedan i höstas en ny whiskyklubb. 1494 heter den och välkomnar alla whiskyintresserade oavsett om man mest är intresserad av att investera i whisky eller om man vill nuta den. Man lovar att hålla intressanta provningar och att hjälpa till vid inköp av rariteter. Bland annat försåg man sig med Bowmore Darkest. Kostar det något? Fjöntigt kanske inte är rätta ordet men svindyrt är det definitivt och inget för min ekonomi. 15000 dollar startar medlemsavgifterna på men då tar de hand om dina dyrgripar. David Clelland säger själv att klubben är för investerare såväl som connoisseurs. Själv skulle jag hellre lägga medlemspengarna på whisky, om jag nu hade så mycket pengar att lägga på whisky.

Som minnesgoda läsare kommer ihåg provsmakade jag tre olika Pot Still för några dagar sedan. Dessa hade jag närmat mig på ett lite annorlunda sätt. Jag har för det mesta öppnat flaskan, hält upp 1,5 cl och sniffat, sörplat och utvärderat dem för att sedan dricka mera normalt. Nu gjorde jaag tvärt om. Jag hade flera gånger hält upp en dram, lagt upp benen framför brasan och suttit och läst och sippat whisky. Jag var alltså familjär med whiskyn innan jag gick på djupet med den. Det kändes lite bättre så det tänker jag fortsätta med när jag har möjlighet.

Ibland blir saker ihopblandat. Att Pulteney kallar sin whisky för Old Pulteney är inte så förvirrande. Knockdhu blandades ofta ihop med Knockando och valde att byta namn på sin maltwhisky. Det senaste i ihopblandningar jag gjorde var när jag sökte på St George i akt och mening att få fram lite fakta om The English Whisky Company men hamnade i en smårolig artikel om hur man använder matematik när man är destillerichef. Destillerichefen var Lance Winters på St George Spirits som ligger i Kalifonien.

Mera whisky: Inver House fortsätter att plocka fram premiumprodukter från sina lager. Senast ut är anCnoc 22yo som hamnar i deras Core Range. Undrar när 30-åringen kommer?

Så här år haglar det av nomineringar, omröstningar och årsbästalistor men jag ska erkänna att jag hade inte en susning om att det fanns så många olika Awards i kategorin Fish ‘n’ Chips. Egentligen borde man sätta upp en måste-besöka-lista med alla dessa vinnarställen. Här finns hela listan och nedan kommer ett urval av vinnarna. Tänk att det finns så många kategorier Fish ‘n’ Chips??!!

The National Fish & Chip Awards 2013

Independent Takeaway Fish and Chip Shop of the Year Award

National Winner: The Bay, Stonehaven, Aberdeenshire
2nd Place: Simpsons Fish & Chips, Cheltenham, Gloucestershire
3rd Place: Hanbury’s, Torquay, Devon

Independent Fish and Chip Restaurant of the Year Award
Rockfish Seafood & Chips, Dartmouth, Devon

Staff Training and Development Award
Frankies Fish & Chips, Brae, Shetland

Contribution to the Local Community Award
Alf’s Fish & Chips, Weymouth, Dorset

Best Multiple Fish and Chip Operator Award
Pantrini’s Fish & Chips, Whitley Bay, Tyne and Wear

Best Newcomer Award
Salt & Vinegar, Ferndown, Dorset

From Field to Frier Award
Frankie’s Fish & Chips, Brae, Shetland

Good Catch Award
The Bay, Stonehaven, Aberdeenshire

Best Multiple Foodservice Outlet Serving Fish and Chips Award
Wm Morrison Supermarkets plc, Bradford, West Yorkshire

Best Independent Foodservice Outlet Serving Fish and Chips Award
The Real Food Café, Tyndrum, Perthshire

Marketing Innovation Award
The Ashvale Fish Restaurant, Aberdeen, Aberdeenshire

Young Fish Frier of the Year Award
Carlyn Kearney, Frankie’s Fish & Chips, Brae, Shetland

The Amanda Seafoods Challenge Award
Frankie’s Fish & Chips, Brae, Shetland

NFFF Fish & Chip Quality Award ‘Champion’ Award
The Chippy, Antrim, County Antrim

‘Fish & Chip Feast’ Fundraiser Award
Burton Road Chippy, Lincoln, Lincolnshire

Edit. Andrastycket hade kommit med i sin oredigerade variant.

2 reaktioner på ”Lite saker som aldrig blev ett helt blogginlägg

Kommentera

